Hlavní přehled   |   Info a nápověda Přihlásit   |   Registrovat
 
 
 
 
 
Tepelné motory     (str. 4 z 9)
Sekce: Zdroje energie - Převratné i běžné
   |   Rolovat dolů
Motory s vnějším spalováním a motory pracující s rozdílem teplot, tedy převážně modifikace Stirlinga  Str.: 1, 2, 3, 4, 5, 6, ... 9  

Psát příspěvky můžete po přihlášení

Poslední příspěvek z předchozí strany:
martin11  silikonové formy průměr až 28 cm martin11 http://eshop.tescoma.cz/peceni/formy-a-plechy/del...

Poota   
07.03.2016 17:48
Bydliště: Praha
9069 603 7583 
Jakékoli náměty na tepelně odolnější membrány pochopitelně jen vítám

Vzhledem k tomu, že moji koncepci lepší materiál nijak výrazně nemění, tak uvedu ještě i svůj druhý námět.

Zatím setrvávám u svého původního přesvědčení, že spolehlivějším způsobem dosažení vyššího výkonu zůstává zvětšování "obsahu" motoru než docilování vyšších otáček.
Zvyšováním otáček se zkracuje doba na jednu otáčku, čímž se progresivně zvyšují nároky na ohřívání a ještě drastičtěji nároky na chlazení použitého vnitřního média.
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

Poota   
07.03.2016 18:38
Bydliště: Praha
9069 603 7583 
Dvojčinná víceválcová varianta Alfa
 
Na základě kulatých "dvojměchů" s pohyblivou přepážkou ve funkci dvojčinného pístu lze zkonstruovat i víceválcovou variantu s přeháněním ohřátého média přes regenerátor do chlazeného prostoru vždy sousedního "válce".
S ohledem na klikové ústrojí a prostorovou konfiguraci je vhodný čtyřválec s válci rozmístěnými do čtverce. Větší motor lze postavit jako šestiválec s válci uspořádanými do dvou řad po třech válcích.

Každý "válec" je tvořen dvojicí válcových membrán, které jsou nesené uprostřed deskovým nepropustným "pístem" a nahoře i dole jsou uzavřené deskami, které tvoří čela společná pro všechny "válce".
Každá z těchto desek je složena ze dvou desek o tloušťce 4 mm. Vždy ve vnitřní z těchto desek je otvor v čele "válce" a druhý uprostřed mezi válci. Oba tyto otvory jsou propojené 3 mm hlubokou drážkou v šířce o průměru otvorů. Druhá polovina přepouštěcího kanálu je tvořena taktéž 3 mm hlubokou odpovídající drážkou ve vnější desce.
Při zahřívání spodní desky je možné nad horní deskou vytvořit nádrž na chladicí vodu, případně i s nějak řešeným oběhem vody.
"Mrtvé" prostory ve válcích jsou zmenšené plochými deskami kovové vaty, které jsou přichycené na čelech válců a jsou i jakýmisi "předregenerátory".
Kovová vata hlavních regenerátorů je umístěna v otvoru hranolů stojících mezi "válci", propojujících otvory přepouštěcích kanálů a vymezujících zároveň vzdálenost mezi spodní a horní dvojdeskou, které jsou k nim přišroubovány.
Desky "pístů" jsou nesené výkyvnými rameny prostřednictvím středových čepů, které umožňují naklápění "pístů" pro správné dosednutí k oběma čelům "válců".
Horní deska nese setrvačník s klikovým ústrojím. Pro protilehlé dvojice pístů je použit náhon klikami ze společného čepu pod potřebným úhlem 90ti nebo 60ti stupňů, které pohybují každá svým ramenem, které nese zhruba svislou kliku pro převod na ramena "pístů".
U tohoto typu motoru je jak vzájemný úhel tak i zdvih "pístů" pevně dán, takže se neuvažuje o jejich nějakém dolaďování.
Zajímavou vlastností tohoto typu motoru je také to, že je u něj možné zahřívat buď spodní a nebo horní desku při současném chlazení té opačné, protože motor je dokonale symetrický.
 
Přílohy jsou dostupné pouze pro přihlášené uživatele     |     Přihlásit     |     Registrovat 
 


(Dostupné jen pro přihlášené uživatele) 
 
Obrázky není povoleno jakkoli šířit bez souhlasu jejich autora, a to ani v jakékoli upravené formě
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

Jarin's   
08.03.2016 00:47
Bydliště: Zádveřice-Raková
947 141 903 
  Poota napsal(a):    Ten jejich motor je moc hezký a rovnou obsahuje i generátor.

Zaujal me hodně ten generátor. V dokumentaci píšou, že má účinnost 93%. Co jsem viděl, má to magnety v cívce nebo těsně před cívkou a uprostřed se pohybuje podle mě jen kovové jádro, alespoň to tak podle gifu vypadá.
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

Jarin's   
08.03.2016 00:52
Bydliště: Zádveřice-Raková
947 141 903 
  E_man napsal(a):    Zatím jsem jej nepostavil, anžto tam je jeden technologicky háček a já nejsem technolog. Jde o zvláštní konstrukci plošné kruhové desky s dělenými prostory jak pro chlazení tak i pro vytápění. Nevím jak to vyrobit.

Pošli mi alespoň nákres té desky s rozměry. Udělat jde lecos, V nejhorším to hodím do SolidWorksu a on ukáže, jak na to nejlíp.
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

Jarin's   
08.03.2016 00:56
Bydliště: Zádveřice-Raková
947 141 903 
  Poota napsal(a):    lze zkonstruovat i víceválcovou variantu s přeháněním ohřátého média přes regenerátor do chlazeného prostoru vždy sousedního "válce".

Popis je fajn, ale chtělo by to alespoň hrubý náčrtek, jinak se v tom trochu ztrácím.
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

Jarin's   
08.03.2016 01:36
Bydliště: Zádveřice-Raková
947 141 903 
  Jarin's napsal(a):    Zaujal me hodně ten generátor. V dokumentaci píšou, že má účinnost 93%. Co jsem viděl, má to magnety v cívce nebo těsně před cívkou a uprostřed se pohybuje podle mě jen kovové jádro, alespoň to tak podle gifu vypadá.

Jak to vypadá v řezu jsem našel tady. Je to Figure3
 
Přílohy jsou dostupné pouze pro přihlášené uživatele     |     Přihlásit     |     Registrovat 
 


(Dostupné jen pro přihlášené uživatele)
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

Poota   
08.03.2016 07:43
Bydliště: Praha
9069 603 7583 
  Jarin's napsal(a):    ... chtělo by to alespoň hrubý náčrtek...

Všechno bude, jenom né hned
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

martin11    Schval. r.
08.03.2016 09:22
Bydliště: ...v garáži s Trabantem P 50 R
6832 109 3636 
...těším se na náčrtek ...a drobný dotaz.
nežli by se stavěl stroj velikosti pneumatiky z náklaďáku, lze vyrobit funkční model třeba v poměru 1:10...ptám se proto, jestli změna velikosti je na škodu funkčnosti...jestli tedy stirling při nějakém zmenšení nemění vlastnosti...nebo naopak...malý model bude funkční a když se desetkrát zvětší...bude výkon úměrně větší??? nikde jsem o tomto nenašel pojednání ...zdraví martin11
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

Poota   
08.03.2016 11:55
Bydliště: Praha
9069 603 7583 
Se zmenšováním bude samozřejmě klesat výkon, ale funkčnost by měla zůstat.
Ovšem je potřeba si uvědomit, že se zmenšováním se bude měnit i poměr "mrtvého" a užitečného prostoru, takže nejspíš nebude platit, že poloviční motor bude mít poloviční výkon.
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

E_man    Schval. r.
08.03.2016 14:15
Bydliště: Kde lišky dávají dobrou noc
2217 84 1820 
  Jarin's napsal(a):    Pošli mi alespoň nákres té desky s rozměry. Udělat jde lecos, V nejhorším to hodím do SolidWorksu a on ukáže, jak na to nejlíp.

Topná chladicí deska - základ E_Stirlingu
 
Tady jsem dál na výkrese přibližné funkční schéma topné chladící desky. Za klíčové považuju spolehlivé spojení tří plošných segmentů tak, aby spolehlivě nemohlo unikat topné médium v menší (centrální části kruhového otvoru.
Podle mého názoru nemá smysl pokračovat dál, pokud se spolehlivě nevyrobí tak 32ks těchto desek.
 
Přílohy jsou dostupné pouze pro přihlášené uživatele     |     Přihlásit     |     Registrovat 
 
Vytápěcí/chladící deska-základ E_Stirlingu
Vytápěcí/chladící deska-základ E_Stirlingu
(Dostupné jen pro přihlášené uživatele) 
 
Obrázky není povoleno jakkoli šířit bez souhlasu jejich autora, a to ani v jakékoli upravené formě
 

 
09.05.2017 16:49 Editace moderátorem. Oprava překlepu - doplnění chybějící mezery mezi slovy
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

Jarin's   
08.03.2016 17:56
Bydliště: Zádveřice-Raková
947 141 903 
  E_man napsal(a):    Tady jsem dál na výkrese přibližné funkční schéma

Mrknu na to, dnes se k tomu ale nedostanu, ale už teď vidím, že distanční segmenty musí být na spodním nebo horním čele, nejlépe na obou, umístěné proti sobě jen ve dvou sekcích, horní se potom při sestavování otočí o 90° a distance budou ve všech 4 sekcích. Víc až po bližším prozkoumání.
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

E_man    Schval. r.
08.03.2016 18:12
Bydliště: Kde lišky dávají dobrou noc
2217 84 1820 
A sakra. Tohle mne vůbec nenapadlo
Perfektní postřeh!
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

Poota   
08.03.2016 18:55
Bydliště: Praha
9069 603 7583 
Válcová silkonová membrána
 
Zatím nejschůdněji vypadají dortové formy, průměry jsou kolem 25ti cm a výška 4 až 6,5 cm. Pro uchycení k teplosměnné desce může sloužit vnější přečnívající okraj a pro uchycení k druhé desce (=přeháněč nebo píst) může sloužit proužek ponechaný u stěny při odstřihování dna.
Odolává teplotě +230oC, což je docela příjemné, cena za jeden kus většinou lehce přes 200 Kč, což je přijatelné.
 
Přílohy jsou dostupné pouze pro přihlášené uživatele     |     Přihlásit     |     Registrovat 
 
Průměr 24,5x6,5 cm/222,- Kč
Průměr 24,5x6,5 cm/222,- Kč
(Dostupné jen pro přihlášené uživatele)
 
 Průměr 29/24 x 4 cm, cena 195,- Kč
Průměr 29/24 x 4 cm, cena 195,- Kč
(Dostupné jen pro přihlášené uživatele) 
 
Obrázky není povoleno jakkoli šířit bez souhlasu jejich autora, a to ani v jakékoli upravené formě
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

Jarin's   
09.03.2016 02:51
Bydliště: Zádveřice-Raková
947 141 903 
  E_man napsal(a):    A sakra.

První nástřel.Průmer 180mm, díra 60mm. Obě čela jsou stejné, pootočené o 90° ocel 1mm, střed je dural 3mm, těsnění je klingerit 0.5mm. Šlo by to i zalepit, např červeným polyuretanem(pod hlavy motorů), ale já bych dal radši klingerit. Je to rozebiratelné a nezničitelné a hlavně si to nevmáčkneš dovnitř pri stahování. Z 0.5-tky to jde v pohodě vystřihnout nůžkama. Namažeš středový díl něčím mastným a obtiskneš na klingerit, potom stříháš. Poslední šrouby jsou jen na ozdobnu, předpokládám, že bude více desek spojených závitovou tyčí.
 
Přílohy jsou dostupné pouze pro přihlášené uživatele     |     Přihlásit     |     Registrovat 
 


(Dostupné jen pro přihlášené uživatele)
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

E_man    Schval. r.
09.03.2016 07:56
Bydliště: Kde lišky dávají dobrou noc
2217 84 1820 
Ten klingerit a sešroubování se mi nelíbí. Raději bych hledal nějaké lepidlo, pracující alespoň do 200°C.
Domnívám se, že bez přilepení mi vzniknou velké průchody mezi plochami teplého a studeného média. A také ty distanční ostrůvky by podle mne měly být přilepené na obě plochy.
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

martin11    Schval. r.
09.03.2016 08:15
Bydliště: ...v garáži s Trabantem P 50 R
6832 109 3636 
...mohlo by se uvažovat třeba i o těsnění z Al folie? /alobal/síla alobalu je 0,03 - 0,1 mm a stahovacích šroubů je zde celkem dost a hustě...
...vycházím ze skutečnosti že v Trabantu je hlava válce těsněná také "jen" hliníkovým...tenkým těsněním...a před montáží lehce potřít případně silikonovou vazelínou. myslím, že lepení je sice rozebiratelné, ale toto by bylo rozebiratelné jednodušeji. otázka je , kolikrát se to bude muset rozebírat a zda-li i síla Al folie je na závadu martin11
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

E_man    Schval. r.
09.03.2016 10:34
Bydliště: Kde lišky dávají dobrou noc
2217 84 1820 
Rozhodně bych neplánoval dělat tu topnochladící desku jako rozebíratelnou!
Uvažoval jsem použití pocínovaného plechu a jako kostru pocínovanou mosaz. Pak to na sebe přiložit, zahřát a nechat to teplem spájet. Snad by to mohlo tak do 150°C fungovat?
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

E_man    Schval. r.
09.03.2016 10:48
Bydliště: Kde lišky dávají dobrou noc
2217 84 1820 
Ta mosaz je dost drahá a odpadu je spousta. Ještě lepší by bylo pocínovat hliníkovou kostru. Nevím do jaké míry by to bylo průstřelné.
Nebo slepit hliníkovou kostru s hliníkovými (duralovými) plechy. Nemám zde vůbec žádné zkušeností.
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

Jarin's   
09.03.2016 11:29
Bydliště: Zádveřice-Raková
947 141 903 
  E_man napsal(a):    Nebo slepit hliníkovou kostru s hliníkovými (duralovými) plechy. Nemám zde vůbec žádné zkušeností.

Lepení se dnes používá běžně. Dokonce se nalepují bloky kovu do forem, které se následně obrobí do požadovaného tvaru. Jsou to dvou i více složkové lepidla. Bohužel většinou platí, že s rostoucí teplotou se dramaticky snižuje pevnost spoje. Při teplotách nad 150°C už většinou pruží místo lepí. Jinak k těm materiálům. Pokud ti tam bude běhat voda(pára) musíš počítat s rozsáhlou korozí letovaných spojů. Nedej se zmást letováním okapů, protože to hovoříme o běžných teplotách. I voda v hlavě motoru, která je hliníková má do 100°C. Pokud bys tedy použil páru 150-200°C, koroze to zlikviduje za okamžik. Nakonec by to muselo být z nerezu(i ta se dá pájet s použitím speciální pájecí kapaliny) Mimochodem tyto pájecí kapaliny jsou k dostání i pro ocel a hliník v GM nebo u GESu. 100ml za asi 80Kč. Ideální medium je hydraulický olej. Snáší bez problémů provozní teploty do 200°C a nad 100°C už teče lépe než voda. Nic potom nikde nebude korodovat. Osobně bych tam nedělal ty žebra. Komora je dost malá na to, aby měla dostatečnou tuhost při použití plechu alespoň 1mm. Pokud se to po obvodu slepí nebo sešroubuje, nemělo by to nijak rezonovat. Výrobně i pro následné sestavování je to velká komplikace.
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

Jarin's   
09.03.2016 11:33
Bydliště: Zádveřice-Raková
947 141 903 
Lepení má oproti klingeritu ještě jedno úskalí. Pokud zalepíš nedokonale, tedy budeš mít netěsnost, už to neopravíš. Lepený spoj odtrhneš pouze s poničením podkladu a u takto tenkých dílů je spolehlivě pokřivíš. U klingeritu nebo čistého hliníku jako těsnění, ti nic takového nehrozí, ale hliníkové těsnění by se hůře vystřihovalo do požadovaného tvaru.
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasy Označit příspěvek Zarážka - Až sem mám přečtenoCitovat a odpovědět

  Str.: 1, 2, 3, 4, 5, 6, ... 9  

Psát příspěvky můžete po přihlášení

 
Omforum.cz   |   Nápověda   |   Pravidla fóra   |   Podpořte chod fóra   |   Vytvořil: 2015-2024 Adam Benda
 
 
CC BY-NC-ND 3.0 CZ
Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 Česká republika License