Zůstalo mi velké kolo, tak jsem začal tvořit další variaci na adamsův motor.
impuls 29.09.2020 14:44
678
12
323
Ustatoru není již problém (poskakování ,mrtvé místo )při užití pro unašeč ....
Nové myšlenky i objevy z předešlých úvah (napsaných shora) mě dávají naději na pokračování v úsilí nejen pro MM . Svítá na lepší časy a nové poznatky mi tímto usnadnily mnohé -díky Vám .Ve svých příspěvcích jsem se zmínil (ODPUZ) co je a není v dynamickém stavu pro MM důležité a znovu co nej potřebujeme odstranit jakoukoliv BRZDU A dosáhnout jak ideální postavení STATORU (což už se hodně zlepšilo )a nově objevené řešení je též na světě (zatím nevyzkoušeno pro větší unašeč ,ale brzda -NENÍ!!!!! ).ROTOR na modelu vylepšen ,nyní před zkonstruováním .To kolo od HADA mnohému pomohlo .Shromažďuji poznatky a doufám ,že realisace dopadne dle očekávání .Lituji ,že neumím programovat na 3 D tiskárně pak by ( tvorba ROTORU I STATORU ) postupy byly MNOHEM RYCHLEJŠÍ !!!
Zatím mi nejvíc pomohl a pomáhá plechový talíř (na pizzu ) s otvory kde si mohu nasymulovat nejenom rozložení M ,ale i jiné alternativy k různým M postupům aniž bych musel připevňovat atp řešit jednotlivé mechanické úpravy pro ně.
Po vyzkoušení půjde celý mechanismus aplikovat PLASTOVĚ atp čímž mohu ušetřit nejenom Váhu ,ale zjistit co jak bude dále potřeba vylepšit .
Tento příspěvek nechť je odměnou za předešlé ....
0
0
sae 07.10.2020 12:29
119
5
80
Myslím, že ak dokážeme skĺbiť rezonanciu, zotrvačník a páku v jednom prístroji, máme vyhrané.
0
0
martin11 07.10.2020 14:06 Bydliště: ...v garáži s Trabantem P 50 R
6832
109
3636
sae napsal(a):Myslím, že ak dokážeme skĺbiť rezonanciu, zotrvačník a páku v jednom prístroji, máme vyhrané.
...jak jednoduché, že ...v mém motoru toto vše najdeš...jen ta rezonance je nějak mimo /slovem rezonance v tomto případě myslím SOUZVUK/...navíc zde mám ještě magnety... ...a kurňa, stále nic....asi někde "soudruzi" udělali, nebo stále dělají chybu
0
0
sae 07.10.2020 22:25
119
5
80
martin11: chcel by som vidieť Tvoj prístroj na vlastné oči. Videl som len foto.
Viac hláv, viac kapusty :-D
0
0
martin11 08.10.2020 12:44 Bydliště: ...v garáži s Trabantem P 50 R
6832
109
3636
sae napsal(a):martin11: chcel by som vidieť Tvoj prístroj na vlastné oči. Videl som len foto.
Viac hláv, viac kapusty :-D
...motor je někde na polici v dílně, v laborování nepokračuji protože nevím jak dále, ale třeba mě něco časem napadne../momentálně mám jiné starosti - buduji malou udírnu na maso a vylepšuji přístroj na H2 vodu /
...ale je hezké, že jsi projevil zájem , takže napiš co tě zajímá, rád zodpovím veškeré dotazy, a docela rád bych přesunul tuto diskuzi do vlákna Magnetické pístové motory...
a to hlavně proto, že tato konstrukce je zcela odlišná od různých "rotorů" typu Perendev a spol.....takže ať žije "viacej kapusty ."..zdraví martin
p.s. ...a co ostatní...nezapojí se do diskuze o MM...Ourel jinde mag. motory zmiňuje ..jako jeden z budoucích zdrojů energie
0
0
Had 11.10.2020 19:29 Bydliště: Tam kde hřmí stihačky
1306
87
1383
Tak jsem si narychlo vytvořil navíječku dlouhých cívek. Sice nemá počítalo ale posloužila k řevinutí dvou cívek do jedné dobře. viz. foto
Obrázky není povoleno jakkoli šířit bez souhlasu jejich autora, a to ani v jakékoli upravené formě
1
3
Had 11.10.2020 19:40 Bydliště: Tam kde hřmí stihačky
1306
87
1383
U adamsova motoru jsem osadil magnety a namontoval dvojcivku.Provedl test jestli se sám rozběhne na napajecím napětí 24V. Test viz video. Na druhé cívce zběrací, se inukují špičky přes 200V. Takto to vypadá nadějně.
martin11 napsal(a):...jak jednoduché, že ...v mém motoru toto vše najdeš...jen ta rezonance je nějak mimo /slovem rezonance v tomto případě myslím SOUZVUK/...navíc zde mám ještě magnety... ...a kurňa, stále nic....asi někde...
Nuž a u mňa ešte vačková hriadeľ, kde dochádza k väčšej sile na menšej dráhe. Ale kurňa ten odpuz se snažím prostínit, ale pak se mi skládají síly po väčšej dráhe. Je to furt ten samej problém. Teť se snažím aby při tém stíneném odpuzu byla síla na co nejmenší dráze. Nevzdávám se
0
0
martin11 14.10.2020 10:17 Bydliště: ...v garáži s Trabantem P 50 R
6832
109
3636
buky napsal(a):Nuž a u mňa ešte vačková hriadeľ, kde dochádza k väčšej sile na menšej dráhe. Ale kurňa ten odpuz se snažím prostínit, ale pak se mi skládají síly po väčšej dráhe. Je to furt ten samej problém. Teť se snažím aby při tém...
zdravím...pošli fotku, nebo nákres, neumíme si tvůj stroj představit
0
0
buky 14.10.2020 17:49 Bydliště: Slovensko
418
6
108
impuls napsal(a):Ve svých příspěvcích jsem se zmínil (ODPUZ) co je a není v dynamickém stavu pro MM důležité a znovu co nej potřebujeme odstranit jakoukoliv BRZDU
Nemůžu si pomoct, ale ten odpuz mi dělá problém jako pružina, kterou treba nejprve stlačit (nic nového) Teť se snažím odpuz nahradit - eliminovat přítahem. Uvidím jak se to bude chovat
martine, jde o dvě soustavy - potenciály kde se snažím přes skládaní sil docílit silovou nerovnováhu F1< F2 = F.s
Jak to vypadá podám až když se rozhodnu to rozebrat.
0
0
martin11 14.10.2020 19:09 Bydliště: ...v garáži s Trabantem P 50 R
6832
109
3636
buky napsal(a):Nemůžu si pomoct, ale ten odpuz mi dělá problém jako pružina, kterou treba nejprve stlačit (nic nového) Teť se snažím odpuz nahradit - eliminovat přítahem. Uvidím jak se to bude chovat
martine, jde o dvě...
....Buky vydrž, čeká tě dlouhá cesta...poznatek z vlastní zkušenosti
0
0
buky 15.10.2020 11:43 Bydliště: Slovensko
418
6
108
martine, 16 let se ti zdá málo ? Né že bych na tom pracoval denně, ale vracím se k tomu sporadicky. Je mi líto to hodit jen tak do šrotu. Spousta pokusů a pořád něco nového a poučného. Ten odpuz úplně nezatracuji. Ještě sem to nevzdal
0
0
martin11 15.10.2020 13:06 Bydliště: ...v garáži s Trabantem P 50 R
6832
109
3636
buky napsal(a):martine, 16 let se ti zdá málo ? Né že bych na tom pracoval denně, ale vracím se k tomu sporadicky. Je mi líto to hodit jen tak do šrotu. Spousta pokusů a pořád něco nového a poučného. Ten odpuz úplně nezatracuji. Ještě...
mno...16 roků...to jsme na tom přibližně stejně ...osobně jsem na to už rok nesáhl....nevím co ještě zkusit....nějaké nápady jsou, tak snad v zimě
p.s....už jsem o tom psal, ale připomenu...odpuz jsem zcela eliminoval a pracuji pouze s přítahem a ještě jen magnet k Fe ...nejlépe z nás je na tom Impulz...ten to má vyřešené...jak přítah, tak odpuz...jen drobný nedostatek - také mu to nefunguje
p.s....napiš do SZ, kolik ti je roků....v kolika jsi začal....
0
1
sae 19.10.2020 11:57
119
5
80
Myslím si, že vymyslieť a postaviť je jedna vec, ale naladiť a spustiť je nemenej náročné. A na čas určite náročnejšie.
0
0
Had 19.10.2020 21:58 Bydliště: Tam kde hřmí stihačky
1306
87
1383
Tak došlo k lehké komplikaci, původní záměr použít jen mechanické součástky nevyšel, tak musí slepit něco málo elektroniky na ovládání. Frekvence spínání je více jak 1kHz a to již mechanika nedává.
1
1
Had 20.10.2020 10:54 Bydliště: Tam kde hřmí stihačky
1306
87
1383
Tak jsem zapojil elektroniku. Zapomněl jsem upozornit že u tohoto motoru je stejně důležité načasování spínání cívek.
První nastavení měla hnací 9V a odebírala 150mA. Celkem si to bralo ze zdroje 150mA při 24V
Při seřízení spínání se stav zlepšil. Napětí na hnací cívce kleslo na 5V a odběr na 50mA při cca stejných otáčkách. Celkem si zařízení bralo 80mA při 24V.
Na indukční cívce se v obou případech na zátěžovém kondenzátoru 10nF naměřilo cca 10V, (na prázdno bez zátěže tam lítali stovky voltů).
0
3
Had 20.10.2020 16:56 Bydliště: Tam kde hřmí stihačky
1306
87
1383
Shrnutí měření.
Nastavením spínání klesla spotřeba cívky na 28mA při 2,8V. Odběr celého napájecího obvodu byl 58mA při 24V. To ale již mělo vliv na otáčky které byly nižší.
Po návratu k napětí na hnací cívce na cca 5V a odběru na 50mA, tak na rekuperační cívce byly cca 2V při 15mA. Měřeno klasickým ručičkovým měřícím přístrojem, digitální se nechytal.
Takže spotřeba je 3,6W cívka vrací 0,3W. Teoreticky osazením 12 cívkami bychom získali 3,6W, ale otázkou je jestli by tyto cívky nevyvolali již brzdný účinek na rotor.
Bohužel snímání polohy rotoru pomocí optického čidla se jeví oproti mechanickému jazýčkovému relé méně účinné. Jazýčkové relé dosahovalo vyšších otáček. (Na cívce rekuperační bylo cca 10V tj. 5x více). to nejspíše způsoboval fakt že závorou se nastaví pouze čas vstupu magnetu do prostoru jádra k zapnutí cívky, ale již ne čas pro vypnutí napájení.
Pro další experimenty bude nutné buď doplnit druhý optický snímač (fotozávora) pro vypínání cívky nebo instalovat indukční nebo magnetický snímač polohy kola.
Bohužel snímače který jsou dostatečně rychlý min 3kHz ( tj snímací rychlost 0,33ms) již nejsou nejlacinější, tak to musí počkat..
0
3
E_man 20.10.2020 17:55 Bydliště: Kde lišky dávají dobrou noc
2217
84
1820
Had napsal(a):...
Bohužel snímání polohy rotoru pomocí optického čidla se jeví oproti mechanickému jazýčkovému relé méně účinné. Jazýčkové relé dosahovalo vyšších otáček. (Na cívce rekuperační bylo cca 10V tj. 5x více). to...
Tady se ti to bude stále hůř a hůře vyhodnocovat a řídit až dojdeš k tomu, že východiskem je použití rotačního inkrementálního čidla s malinkou destičkou procesoru, která tu polohu rotoru vůči statoru pohodlně vyhodnotí až na desetinu úhlového stupně a to i třeba při 5000 ot./min.
0
2
Had 20.10.2020 20:57 Bydliště: Tam kde hřmí stihačky
1306
87
1383
Nepřesně jsem se vyjádřil, sice jsem napsal rotoru, ale jde o polohu magnetů na rotoru.Nejde o úhlovou polohu hřídele ale polohu magnetů.
Na rotoru je 16 magnetů tj. za otáčku musí cívka 16x sepnout ve sprácný okamžik, podobně jako zapalování v autě. No a při třista otáčkách to je již 4800 sepnutí.
Vzhledem k tomu že mám průměr kola 60cm tak 300otáček je tak maximum.
Idealní by bylo to udělat mechanické, ale na to nejsem vybaven dílensky. Snaha je co nejméně elektroniky a ještě pokuď možno typizované součásti.
0
0
cimirek 20.10.2020 21:36 Bydliště: Střední Čechy
833
78
1045
Had napsal(a):Nepřesně jsem se vyjádřil, sice jsem napsal rotoru, ale jde o polohu magnetů na rotoru.Nejde o úhlovou polohu hřídele ale polohu magnetů.
Na rotoru je 16 magnetů tj. za otáčku musí cívka 16x sepnout ve sprácný...
Využít hallovu sondu(y) by nešlo? Je malá, levná i rychlá (viz. ventilátory, BLCD motory).