Jak většina z vás ví, jsem velkým příznivcem všech vozidel na baterky. Jelikož auta na baterie jsou zatím ještě dost drahá, měl jsem zatím pouze vypůjčené modely Nissan Leaf 1. a 2. generace a potom Hyunday Kona Electric. Svoje nadšení a povznesení na duchu jsem v době ježdění elektrickými auty nemusel skrývat. Je to prostě něco trochu jiného, než spalováky. Není potřeba řadit, není slyšet motor, jenom odvalující se pneumatiky a jízdní vlastnosti - především obrovské zrychlení jsou úžasné.
Ale abych nezůstal jen u teorie, letos jsem si pořídil elektrickou motorku a to již třetí v pořadí. První byl můj čínský elektroskůtr, který snad neměl ani žádnou značku. Koupil jsem ho v roce 2011 a do roku 2015, než jsem koupil svůj první "značkový" skůtr Akumoto 600, jsem na něm najel několik tisíc kilometrů. Čínksý skůtr měl ještě olověné trakční baterie, které byly dost těžké a nedaly se vyndavat. Později jsem s Akumotem zjistil, že "olovo" nebylo až tak špatné. Akumoto má už Li-Ion baterku, která je menší, lehčí a kompakntější a dá se ze skůtru vyndat a vzít třeba domů. Pokud bych měl ale srovnat staré olovo s li-ion, olovo mělo tu výhodu, že když docházela kapacita, byl jsem napřed varován. Skůtr se nejdřív zastavil, ale po chvíli se zase rozjel. A takhle to trvalo několikrát, než jsem se "dokodrcal" domů. Kdyžto li-ion prostě řídící elektronika (BMS) vypne, odstaví a už si motorka ani neškrtne. U Akumota bylo tedy potřeba stále hlídat dojezd. Ten byl u obou skůtrů zhruba podobný - když byly "nové", ujely oba 55-58km na jedno nabití.
Výkon první číny byl 1kw, Akumoto 1.5kw, oba na 48V.
Letos jsem si udělal radost a koupil si větší čínu - elektromotorku DAYI. Ta má výkon 6kw a baterii 72V/100Ah, takže už je to dál, než kolem komína. Motorka by měla v pohodě ujet 150-210km. Je to krásné svezení, tiché, nehlučné. Neškodím lidem, ani přírodě. V letních měsících jsou všechna tato přibližovadla ideální na dopravu do práce, obzvlášť, pokud je v práci možnost nabíjení. Velkou nevýhodou v našich krajích všech jednostopých vozidel je počasí. Kdybysme měli příznivější klima, bylo by velmi příjemné využívat takovou dopravu celoročně.
Posledním mým elektrickým dopravním prostředkem je čínské elektrokolo z bazos.cz, které mě stálo pouhé 2000Kč. Koupil jsem ho nepojízdné, ale během odpoledne jsem ho rozjezdil. Měl jsem štěstí, že olověné baterie v něm vydržely ještě dvě sezony. Zatím mi nezbývá než doufat, že cena elektrických aut postupem času klesne a tak jednou budu jezdit i v elektromobilu celoročně.
Obrázky není povoleno jakkoli šířit bez souhlasu jejich autora, a to ani v jakékoli upravené formě
1
2
Píďalka 09.04.2021 19:54 Bydliště: ČR
1379
446
1788
ourel napsal(a):Neškodím lidem, ani přírodě.
Skutečně? A kde se bere ta elektřina? Ať se podíváš kam chceš, je to z tohoto pohledu problematické u všech zdrojů. Kolik se jí ztratí už po cestě do zásuvky a pak při dobíjení a vybíjení baterií? A jak je to s výrobou a zbavováním se baterií? Jak je to s těma větrnejma vrtulema i se solárama, kolik to nadělá bordelu a stojí energie, než to začne konečně dodávat elektriku, a kolik to nadělá bordelu, když je to na vyhození? ATD.
Ahoj, Pídalka.
0
2
ourel 09.04.2021 21:59 Bydliště: Praha
627
79
1078
ourel napsal(a):Neškodím lidem, ani přírodě.
Píďalka napsal(a):Skutečně? A kde se bere ta elektřina? Ať se podíváš kam chceš, je to z tohoto pohledu problematické u všech zdrojů.
Dobře, upřesňuji - neškodím aspoň lokálně, tedy tam, kde se zrovna pohybuji. I když v globálním měřítku je to podle mě podobné. Elektřinu do mých elektrických strojů vyrobí třeba elektrárna velikosti Temelína, nebo i daleko menší, zhruba tak za jednu pikovteřinu. Je to podobné, jako kdyby jsem z jednoho mraveniště, ze všech co jsou v lese, odebral jednoho mravence. Tedy jednoho mravence z celého lesa. Když to přirovnám k tomu, že spousta lidí třeba tady v Praze se v létě přepravuje velikými SUV, které mají min. 10 litrů oleje v motoru, který je potřeba jednou za určitý čas nějak zlikvidovat a dalších 80 litrů jakéhosi paliva, které je transhumováno do našich plic, je proti tomu můj elektrický drobeček skoro nic. A ty SUV jezdí velmi často taky po jednom člověku. Co se týká výroby a likvidace - vše je potřeba vyrobit a po skončení životního cyklu zlikvidovat, to bysme se museli vrátit zpět do jeskyní, abychom nic nevyráběli. A co se týká elektrověcí - je určitě jednodušší je vyrobit a ekologicky zlikvidovat, než spalovací motory. Spalovací motor obsahuje kolem 200 součástek, z toho kolem 100 pohyblivých. Elektropohon má pohyblivou část jedinnou - rotor v motoru. Recyklace baterií se už taky docela vychytává, dá se z toho vyextraovat část surovin, které lze znovu použít.
Schválně si zkuste někdy projet tunelovým komplexem Blanka na nějaké motorce, nebo aspoň v autě s otevřenými okýnky, rychlostí tak 50km/h v plném provozu. Na konci komplexu budete zaručeně lapat po dechu a koukat, kdy už bude světlo na konci tunelu.Obzvlášť doporučuju se zavěsit za nějakou starší dieslovou dodávku, nebo menší náklaďáček s už trochu vylágrovaným motorem, kterých u nás nejezdí zrovna málo. No a naše planeta je taková velká Blanka. Zplodiny z výfuků nejen dýcháme, ale jdou do mraků, odkud potom prší zpátky na zem i do vody, kterou pak pijeme.
S elektromobily je to teď podobné, jako v minulém století s kanalizací. Dříve se výkaly vypouštěly za plot, nebo za humna. Všude spousta sraček. Pak se začala budovat kanalizace a čističky. Stálo to nějaké úsilí a peníze, ale bohatě se to vrátilo. Takže teď se staví dobíjecí stanice a posiluje infrastruktura.
Vzhledem k tomu, že tady jsem na omforu, můžu nastínit, co by podle mě mohlo přijít dál. Podle mě je dobíjení jen takovým přechodem, mezistupněm, než přijdou lepší technologie, jako třeba diamantové baterie z nukleárního odpadu, které vydrží dávat energii mnoho let, bez dobíjení.
Další variantou může být použití magnetického OU generátoru pro pohon. Nebo potom samodobíjecí auto, které vyvíjel už Nikola Tesla a v dnešní době jde v jeho stopách Ismael Aviso z Filipín. (Ismael Aviso self charging car). Uznávám, že to může ještě trvat třeba několik generací, než přijdou tyhle technologie, ale je to určitě cesta, kterou spalováním ropy rozhodně nedosáhlneme.
0
1
Had 10.04.2021 14:31 Bydliště: Tam kde hřmí stihačky
1309
87
1383
Ono záleží na pohledu a jak moc chci aby vyšel výsledek.
Porovnam spalovací motor a elektrometor tak po stránce mechanické vede jednoznačně elektro. Jednodušší delčí životnost lepší poměr výkon váha a td.
Jednodušší výroba elektromotoru. likvidace vpodstatě stejná (kovy).
Zasoba energi
Spalovací jednodušší uskladnění podstatně delší dojez. Na výrobu jednodušší nádrž než baterie.
Likvidace nádrž bez problému. Moderní baterie ???????
Takže když vemu celý ciklus od výroby - používání - likvidaci. Tak dnešní technologie v součtu nejsou tak jednoznačné jak se tváří. A možná ten násilný přechod na elektroauta bude kontraproduktivní.
Nejsou to špatné věci ale je potřeba je dotáhnout dále, aby sloužily tak jak si představujeme a Ourel doufá. Musíme žít realitou.
A zkušenosti. Mám elektroskůtr. Předchozí majitel španě na zimu nabyl baterii. Takže po zimě dojezd max 10km místo 50km.
Elektrokoloběžka dcera nechala 14dní vybitou stát a již nenaběhla. Kde jeden článek a tím nefunkční celý blok.
(uvažuji pouze v rámci používaných a dostupných technologií vše ostatní je pouze zbožné přání)
0
1
martin11 21.04.2021 19:57 Bydliště: ...v garáži s Trabantem P 50 R
6832
109
3636
...to se jen tak nevidí ... F1, sice starší, ale na Karlově mostě v Praze