Hlavní přehled   |   Info a nápověda Přihlásit   |   Registrovat
 
 
Příspěvek umístěný v tematickém vlákně:    Tepelné motory   (str. 7)
 
Poota   
14.04.2017 14:43
Bydliště: Praha
9069 603 7583 
Parostirling
 
Z-motor už máme probraný, takže se můžeme soustředit zpátky na parostirling, který jsem nakousl tady http://www.omforum.cz/p.php?idx=7452
Myšlénka stálé náplně, která obíhá motorem stále dokola a cestou stěhuje dodávané teplo prostřednictvím změny skupenství mi připadá stále docela lákavá.
Idea pulzací motoru pouze v závislosti na objemu rezonanční komory je sice hezká a bez složitých hejblat, ale nejspíš by správně fungovala pouze v úzkém rozmezí optimálních otáček, ze kterého by se nejspíš dala snadno "vyhodit" třeba pouhou změnou ohřevu a nebo zatížení. Takže "hejblata" tedy budou a budou to dva ventily a nejspíš ještě jedno "škrtítko".

Celý motor má dvě části - tlakovou komoru a kondenzátor, které jsou propojené dvěma hadicemi, aby mohl být kondenzátor umístěn výš než tlaková komora a také aby mohl být lépe chlazen.
Tlaková komora je stejná jako v původním příspěvku, tedy nádoba s poklicí a membránou spojenou s ojnicí. Poklice nese konstrukci s krokovým motorem ve funkci generátoru, který má na ose připevněný setrvačník, k jehož čepu je připojena ojnice.
Vývod tlakové páry je středem membrány dutým pouzdrem ventilu. Na toto pouzdro je navlečena tlaková hadice, fungující jako pružná ojnice, pokračující dál hadicí zprostředkující přívod páry do kondenzátoru.
Kondenzátorem může být celkem jakýkoli chladič, nejsnáze nějaký automobilový či olejový.
Z kondenzátoru je vedena kondenzovaná voda dolů k jehlovému ručně ovládanému škrtítku, kterým se dá regulovat výkon motoru a nebo jej i zastavit. Voda pokračuje dál přes kuličkový zpětný ventil do tlakové komory, kam přitéká při snížení tlaku v komoře.
Ventil uzavírající tlakovou páru je také kuličkový, ale poněkud složitější konstrukce. Jeho pouzdro je nemagnetické a kolem pouzdra je v určité výši prstencový permanentní magnet. Tlakem páry se membrána i s pouzdrem ventilu zvedá až do polohy, kdy magnet zachytí kuličku ventilu a pára může volně unikat vzhůru. Setrvačník tlačí následně pouzdro ventilu dolů, ale kulička zůstává stále zachycená magnetem až do doby, než ji horní doraz pouzdra magnetu "sebere" a kulička opět ventil uzavře.
Celá konstrukce mi připadá jednoduchá až primitivní, ale pro jistotu ještě časem dodám nějaký orientační náčrtek.
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasyOznačit příspěvek
  Přejít na příspěvek do vlákna      

 
 
Omforum.cz   |   Nápověda   |   Pravidla fóra   |   Podpořte chod fóra   |   Vytvořil: 2015-2024 Adam Benda
 
 
CC BY-NC-ND 3.0 CZ
Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 Česká republika License