| Poota 12.09.2015 19:52 Bydliště: Praha
|
| Jak jsem již nastínil výše, tak srdcem I-tingu je generátor náhodných hodnot.
Při mém všeobecně dobře známém odporu k jakémukoli pamatování či nějakým složitostem, kteréžto věci po nekonečné řadě svých zkušeností považuji pouze za zlomyslný zdroj chyb, je nasnadě, že preferuji čtyřhodnotové kostky v počtu šesti kusů, kteréžto lze rovnou klást odspodu do dvou trigramů, tvořících kýžený hexagram.
Ovšem zatím jsem nikde na možnost získání již hotových nenarazil, takže to vypadá na nutnost si je vyrobit či nechat vyrobit, což při požadované přesnosti nemusí být příliš jednoduché. Na přiložené fotografii jsou mnou vyrobená(!) a používaná "vrtítka" s přiloženým vzorkem kostky vyrobené z dřevěné kuličky.
Generátory náhodných čtyř hodnot.
V Číně se původně užívalo podélně rozdělených stvolů řebříčku, které se k dosažení skutečné náhodnosti kombinovaly ve složitém obřadu.
Za praktičtější považuji použití kostek celkem libovolného typu, ovšem podmínkou je, aby dávaly pouze čtyři možnosti, takže nelze použít běžné šestistranné kostky a bude nejspíš nutné si nějaké vyrobit, což kupodivu není nijak snadné. Pro dosažení skutečné náhodnosti je potřeba, aby kostka byla z dostatečně homogenního materiálu, všechny čtyři plochy byly navzájem pouze rovnoběžné a kolmé, navíc od středu stejně vzdálené. Současně je nutné zajistit, aby se nemohly uplatnit zbylé dvě strany a současně i to, aby se kostka mohla otočit vícekrát, než zvolí konečnou hodnotu.
Při jedné kostce je nutné hodnoty postupně zapisovat, což není příliš praktické a může být i zdrojem chyb. Při šesti kostkách se mohou kostky postupně klást „nad sebe“ do dvou trojic, které rovnou ukazují vzhled nalezeného hexagramu. Také se případný druhý hexagram snadno získá prostým přetočením příslušné kostky nebo kostek.
Vhodným materiálem na kostky je tvrdé dřevo, nesnáze asi v podobě čtverhranné latě s dokonale čtvercovým průřezem - vybereme takovou, která má „léta“ v čelech úhlopříčně. Z té se nařežou delší kousky, jejichž čela se trochu zaoblí. Ostré hrany mezi plochami je vhodné srazit, ale tak aby plochy sražení byly všechny stejně široké a skutečně v úhlu 45 stupňů.
Trochu složitější, nicméně při dostatečné pečlivosti také zvládnutelné, je za výchozí polotovar použít větší kuličky z tvrdého dřeva, které se celkem běžně prodávají jako korálky, tedy provrtané. Plochy opět vytváříme tak, aby byla „léta“ úhlopříčně.
Pokud máme s vytvořením kostek nepřekonatelné potíže, můžeme pro vytvoření generátoru náhodných čísel v binární soustavě použít tři dvoukorunové mince a postupný zápis výpočtu.
Líc znamená 2, rub znamená 3. Všechny tři mince se hodí, celkem šestkrát. Po každém hodu se jednotlivé hodnoty sečtou a zapisují se postupně zdola nahoru. První tři hodnoty se oddělí od druhé trojice - ze dvou trigramů tak vznikne jeden hexagram.
2,2,2=6 : : jin (přerušená čára)
3,2,2=7 : : proměnná jang (kroužek přes plnou čáru)
2,3,3=8 : : proměnná jin (malé x v mezeře přerušené čáry)
3,3,3=9 : : jang (plná čára)
Pokud původní hexagram obsahuje pouze linie jin a jang, skládá se věštba pouze z jednoho hexagramu.
Jestliže obsahuje i linie proměnné, zapíše se první hexagram tak, jako by všechny linie byly pouze jang a jin. Druhý hexagram se zapisuje tak, že proměnné linie jsou zapsány jako svůj opak, proměnná jang jako jin a proměnná jin jako jang. Tím vznikne druhý hexagram, který doplňuje význam hexagramu základního.
Hexagramy se podle tabulky převedou na čísla (stránky) jednotlivých výkladů.
| Vrtítka a vzorek kostky z kuličky (Dostupné jen pro přihlášené uživatele fóra) Obrázky není povoleno jakkoli šířit bez souhlasu jejich autora, a to ani v jakékoli upravené formě
|
|
|