Hlavní přehled   |   Info a nápověda Přihlásit   |   Registrovat
 
 
Příspěvek umístěný v tematickém vlákně:    Tepelné motory   (str. 4)
 
Poota   
07.03.2016 18:38
Bydliště: Praha
9084 603 7585 
Dvojčinná víceválcová varianta Alfa
 
Na základě kulatých "dvojměchů" s pohyblivou přepážkou ve funkci dvojčinného pístu lze zkonstruovat i víceválcovou variantu s přeháněním ohřátého média přes regenerátor do chlazeného prostoru vždy sousedního "válce".
S ohledem na klikové ústrojí a prostorovou konfiguraci je vhodný čtyřválec s válci rozmístěnými do čtverce. Větší motor lze postavit jako šestiválec s válci uspořádanými do dvou řad po třech válcích.

Každý "válec" je tvořen dvojicí válcových membrán, které jsou nesené uprostřed deskovým nepropustným "pístem" a nahoře i dole jsou uzavřené deskami, které tvoří čela společná pro všechny "válce".
Každá z těchto desek je složena ze dvou desek o tloušťce 4 mm. Vždy ve vnitřní z těchto desek je otvor v čele "válce" a druhý uprostřed mezi válci. Oba tyto otvory jsou propojené 3 mm hlubokou drážkou v šířce o průměru otvorů. Druhá polovina přepouštěcího kanálu je tvořena taktéž 3 mm hlubokou odpovídající drážkou ve vnější desce.
Při zahřívání spodní desky je možné nad horní deskou vytvořit nádrž na chladicí vodu, případně i s nějak řešeným oběhem vody.
"Mrtvé" prostory ve válcích jsou zmenšené plochými deskami kovové vaty, které jsou přichycené na čelech válců a jsou i jakýmisi "předregenerátory".
Kovová vata hlavních regenerátorů je umístěna v otvoru hranolů stojících mezi "válci", propojujících otvory přepouštěcích kanálů a vymezujících zároveň vzdálenost mezi spodní a horní dvojdeskou, které jsou k nim přišroubovány.
Desky "pístů" jsou nesené výkyvnými rameny prostřednictvím středových čepů, které umožňují naklápění "pístů" pro správné dosednutí k oběma čelům "válců".
Horní deska nese setrvačník s klikovým ústrojím. Pro protilehlé dvojice pístů je použit náhon klikami ze společného čepu pod potřebným úhlem 90ti nebo 60ti stupňů, které pohybují každá svým ramenem, které nese zhruba svislou kliku pro převod na ramena "pístů".
U tohoto typu motoru je jak vzájemný úhel tak i zdvih "pístů" pevně dán, takže se neuvažuje o jejich nějakém dolaďování.
Zajímavou vlastností tohoto typu motoru je také to, že je u něj možné zahřívat buď spodní a nebo horní desku při současném chlazení té opačné, protože motor je dokonale symetrický.
 


(Dostupné jen pro přihlášené uživatele fóra) 
 
Obrázky není povoleno jakkoli šířit bez souhlasu jejich autora, a to ani v jakékoli upravené formě
 
Zvláštní ocenění za úsilí nebo přínosPozitivní ohlasyOznačit příspěvek
  Přejít na příspěvek do vlákna      

 
 
Omforum.cz   |   Nápověda   |   Pravidla fóra   |   Podpořte chod fóra   |   Vytvořil: 2015-2024 Adam Benda
 
 
CC BY-NC-ND 3.0 CZ
Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 Česká republika License