Vlákno je uzamčené. V této sekci možná naleznete druhé vlákno určené pro diskuzi
Poota 22.10.2016 16:29 Bydliště: Praha
9088
603
7592
Úvod
. Dnes, na počátku jednadvacátého století, kdy po déletrvajícím nedostatku heraldické literatury vyšlo tolik nových titulů, že je v každém knihkupectví v tomto oboru již stálý výběr, je otázkou, zda má smysl přidávat knihu další a zda je vůbec ještě možné o heraldice napsat něco nového. Odpověď je právě v těchto otázkách. Jistěže má smysl vydat knihu další, ovšem jen tehdy, bude-li v ní něco nového. Otázka tedy vlastně zní: lze najít ještě něco nového, co v dosavadní heraldické literatuře chybí?
. Při bližším pohledu na ni zjistíme, že každá dosavadní práce uvádí heraldická pravidla, množství příkladů a více či méně důkladný přehled erbů různých osob, rodin, rodů a rozrodů. V rámci každé zkoumané práce se většinou žádné větší rozpory nevyskytují a vše tedy dýše na první pohled pohodou. Ovšem při srovnání jednotlivých děl mezi sebou zjistíme u starších (dle roku vydání) autorů rozdíly případně až diametrální, u mladších autorů nápadnou až důslednou inspiraci některým autorem starším. Z toho vyplývá, že po určitém zjednodušení je možné podle starších autorů dosavadní heraldiku rozdělit do několika „směrů“. Mezi těmi je velmi obtížné rozhodnout, který z nich, případně zda vůbec některý, je správný. Obtížnost je způsobena tím, že nejsou dána základní kritéria, podle kterých by bylo možné něco posuzovat. Zde by tedy nový, pokud možno dobře a ověřitelně podložený názor, byl rozhodně velmi cenným přínosem. Zdá se tedy, že nového může být dost, ale bude obtížné to rozeznat, popsat - a ještě těžší obhájit.
. Výsledkem prosté syntézy všech údajů je působivý zmatek, kdekoli nějaký údaj pochází od různých autorů. Pouze údaje zmíněné jen jedním autorem nemají jinou alternativu, ovšem i u nich bývá začasté uváděno nějaké „asi“, „pravděpodobně“ či „dle heraldických zvyklostí nejspíš“ - takže ani u těch se nedá o nějaké větší jistotě hovořit.
. Konfrontací základních „směrů“ i jednotlivých příkladů je možné se dobrat opět pouze ubohých výsledků - v menším počtu typu: v tomto případě má pravdu nejspíše „A“ (či „B“ nebo „C“), ve větším počtu typu: pravdu má buď „A“ nebo „B“ nebo „C“ (přičemž pravdu také nemusí mít ani jeden z nich). Dramatické je ovšem to, že se nejedná jenom o jednotlivé osoby či erby, ale bohužel i o základní pravidla heraldiky. Postupné prověřování uváděných pravidel pomocí erbů, dává víceméně předpokládatelný výsledek: erby pravidlům téhož autora odporují méně, než pravidlům autorů jiných. Navíc nic není zcela jisté a nepochybné, snad kromě toho, že všechno je asi trochu jinak, než se předpokládá.
. Pro začátek je nutné si uvědomit, že pouze samotná heraldika si ze svých bludných kruhů nepomůže. Její „tvrzení“ je tedy nutné prověřovat v jakémkoli oboru, který může dodat určitější „ano“ či „ne“. Z předchozího vyplývá, že za současného neutěšeného stavu nemůže být heraldika jako pomocná věda historii příliš platná; tento fakt nezmění ani to, že většina historiků a dokonce i heraldiků si této neutěšenosti není příliš vědoma. Jsem přesvědčen, že je třeba, a to i za cenu velmi bouřlivé diskuze, vrátit heraldice její původní, skutečná pravidla, protože jedině ta jsou zárukou přesnosti, která kdysi dávala erbu váhu právního důkazu.
. Konečná odpověď tedy zní: za současného stavu heraldiky je nejen možné, ale přímo nutné vydat konečně něco nového, a to i za tu cenu, že to bude pouze tím, přes co se konečně snad jednou dojde k něčemu, na co bude možné se spolehnout. Pro zasvěcené čtenáře to ovšem znamená nekonzumovat předkládaná fakta pasivně nebo nanejvýš s nimi v duchu souhlasit či nesouhlasit. Je nutné svůj souhlas či nesouhlas podepřít důkladnou a pečlivou prací - a hlavně výsledek zveřejnit. Jen tím se docílí toho, že i případné chyby mohou být pro konečný výsledek přínosem.
2
0
Poota 22.10.2016 17:05 Bydliště: Praha
9088
603
7592
. Od původního zdobení zbroje přes odlišování jednotlivých bojovníků se heraldika vyvinula označováním příslušnosti k určitému rodu v dokonalý identifikační systém. Takové spolehlivosti nelze docílit bez jednoduchých a spolehlivě fungujících pravidel. Jednoduchost je nutná pro snadné zapamatování - tím je současně i nutné, aby neexistovaly z těchto pravidel žádné výjimky. Pravidla heraldiky se vždy vytvářela na základě potřeby a v konfrontaci s praktickým užíváním. Pomocí těchto předpokladů je již možné posuzovat míru pravděpodobnosti prověřovaných pravidel.
. Pro přehlednost bude vhodné rozdělit si dobu trvání heraldiky do období, která se od sebe z heraldického hlediska navzájem něčím liší. V těchto obdobích se může lišit i účel heraldiky a také některá pravidla se postupně doplňují, vyvíjejí či mění.
. V předheraldickém období jsou ještě štíty i přilby nezdobené, navzájem se liší spíš jenom použitými materiály a mírou honosnosti. Zatím ještě nedochází ani k odlišování jednotlivých osob. Na našem území se za nejstarší doložené štíty považují štíty Keltů, používané zhruba do přelomu letopočtu. Jejich konstrukce a tvar vychází zřejmě ze štítů římských legií, na reliéfech jsou zobrazeny poněkud větší a se středovým žebrem, což sice může odpovídat skutečnosti, ale stejně tak to může být jenom snaha tvůrců reliéfů nějak znázornit a zároveň odlišit keltské bojovníky, o kterých mohli z doslechu vědět, že „měli štíty větší, než Římané“. Po těchto štítech následují štíty germánské a slovanské, využívající kostry z ohýbaného dřeva.
. Z heraldického hlediska je v tomto období zajímavá právě tato konstrukce štítů, která byla částečně v dalším období převzata. Předchůdci těchto štítů jsou spíše předpokládané než doložené jezdecké štíty Nomádů, které byly kulaté o průměru kolem 40 cm. Jejich obvod byl vytvořen z ohýbaných prutů, o které se opírala dvě příčná žebra na lícové straně vypouklá se zářezy, do kterých byl zapuštěn středový výztužný kruh. Přes tuto dřevěnou kostru byla napjata pomocí řemenů silná kůže. Napínací řemeny na rubové straně sloužily zároveň k pružnému opření levého předloktí. Z řemenů byl vytvořen i systém pro držení štítu: řemen, pod který se zasunuje předloktí, a dva zkřížené řemeny držené v pěsti. Tyto štíty byly velmi lehké a vhodné pouze k zachycování a tlumení sečných ran. Větší pevnosti by se dalo docílit pouze zvýšením váhy - levá paže jezdce však musela ještě ovládat uzdu, držet luk a nést na vnitřní straně předloktí i destičku, chránící šlachy před úderem tětivy. Za těchto okolností není divu, že nepříliš účinný štít byl často považován za zbytečnou přítěž - v nouzi totiž bylo možné sečnou ránu zachytit i předloketní destičkou.
. V našich krajích se používaly poněkud větší kulaté štíty pěší i jezdecké, které na tuto konstrukci navazovaly s tím, že používaly 4 žebra a 2 lícové kruhy. Později se přes středový kruh připevňovala růžice či plechová puklice zvaná umbo. S postupujícím rozvojem výroby plechu byl zpevňován i okraj štítu pruhem plechu. U kulatého štítu je hlavní nevýhodou, že zvětšováním jeho výšky se zároveň zvětšuje i jeho šířka a zároveň se prudce zvyšuje jeho váha a snižuje ovladatelnost. Částečným řešením je štít oválný, který při poněkud větší délce zachovává přijatelnou váhu. U těchto štítů se již projevuje podélná osa, a zároveň i naklonění příčných žeber vůči ní. To je nutné proto, že při držení štítu je levý loket níže, než levá pěst, přičemž předloktí musí být umístěno mezi žebry, která jsou rovnoběžná.
2
0
Poota 22.10.2016 17:21 Bydliště: Praha
9088
603
7592
1. období - ranně heraldické - období mandlovitých štítů.
. V tomto období byla největší nevýhoda kulatých štítů odstraněna tím, že ohýbaný dřevěný okraj byl dole spojen do hrotu - tím mohl být štít dostatečně dlouhý a zároveň nemusel být širší, než bylo třeba. Vzorem pro štíty u nás používané byly nejspíš štíty Normanů. Konstrukčně navazuje tento typ na velké kulaté štíty s několika odchylkami. Počet žeber je pochopitelně vyšší, běžně 5 až 7. Novinkou je podélná středová výztuha, probíhající v líci štítu přes všechna žebra. Také u tohoto štítu jsou příčná žebra pochopitelně orientována šikmo. Dřevěná kostra štítu byla nejspíš překryta jednoduchou vrstvou složenou z dřevěných latí a navrch potažena kůží nebo kožešinou. Před předloktí je na kůži často umisťována plechová puklice a okraj štítu je zpevňován pásem plechu. Popis konstrukce mandlovitého štítu se může zdát zbytečně podrobný a zabíhající, ale pro nejstarší štítová znamení, která z jeho konstrukce vycházejí, je nezbytný.
. Základní poloha neseného nebo vezeného štítu je mírně šikmo pod úhlem asi 30o hrotem lehce vzad. U těchto štítů se již rozlišují jednotlivé části. Hlavou štítu je jeho horní část, patou naopak dolní. Strany štítu se popisují podle jeho nositele, což znamená, že jeho strany jsou pro pozorovatele vlastně opačné: heraldicky pravá polovina štítu je ta, kterou pozorovatel vidí vlevo. S tím souvisí i označení hran či směrů: přední či vpředu je pravá strana štítu, tedy ta, která při pohybu nositele směřuje vpřed.
. Štítová znamení tohoto období mají pro snadnější popis konkrétní jména, která se většinou v dalším období stala klenotem, tedy figurou. Je jenom logické, že jako první byla používána štítová znamení jednoduchá, prostá a využívající konstrukce štítu. Teprve potom se začala objevovat znamení složitější a méně respektující konstrukci štítu, i když i ta se popisovala velice jednoduše. Vzhledem k tomu, že znamení bylo vytvářené kovem, bylo jasné, že je kovové, tedy stříbrné a tudíž nebylo tinkturu nutné hlásit. U mladších znamení, která pro odlišení použila stejný obrazec v červené barvě, dostalo znamení jiné jméno a nebo bylo nutné v popisu tinkturu znamení hlásit a tím bylo i jasné, že se jedná o erb méně starobylý. S tím souvisí i poznatek, že starobylost erbu je tím větší, čím je jeho znamení jednodušší - a tím se také se snadněji popisuje.
. Za zmínku ještě stojí velmi starobylé erby, které se popisují jako kdyby byly v jediné tinktuře, tedy například „červený štít“ - jeho úplný popis by měl správně znít: „červený štít ve štítě“ - rozuměj ve štítě stříbrném, jedná se tedy o červený štít se stříbrným okrajem. Což je drobná ukázka toho, že jeden erb lze popisovat více různými způsoby, přičemž existují dva základní typy přístupů.
. Jednodušší a výstižnější popis je podle „znalosti“ erbu, kdy víme o jaké znamení a jakou figuru se jedná, jak se správně jmenuje a kdysi jmenovala, což dnes často nevíme a většinou to neví ani ten, kdo by měl podle tohoto popisu erb nakreslit a nebo si ho představit. Výhodou je, že se dá erb rozeznat spolehlivě i ze soudobých zmínek o něm a dá se rozeznat i v jeho různých variantách. Největší výhodou je značná „pružnost“ popisu - a poněkud překvapivě funguje docela spolehlivě i při nepřesném nebo dokonce nesprávném určení vzhledu „základního“ znamení, kdy úplně stačí aby bylo jedinečné.
. Druhá možnost se spoléhá pouze na to, jak ten který erb vypadá a jeho vzhled popíše co nejpřesněji tak, aby se podle tohoto popisu dal namalovat erb přesně stejný. Výhoda tohoto způsobu je v tom, že stačí znát pouze základní terminologii. Problém je ovšem v tom, že terminologie není jednotná, a další mnohem větší v tom, že se jedná o slovní převod pouze jednoho jediného konkrétního erbu, přičemž v celém rozrodu se jeden a tentýž erb prokazatelně používal v různých variantách.
. Tento způsob přístupu je naprosto nepružný a jeho důsledné používání staví před heraldika „kompaktní a neproniknutelnou zeď“, přes kterou se dál už nedostane.
1
0
Poota 22.10.2016 17:46 Bydliště: Praha
9088
603
7592
. V období mandlovitých štítů se štítové znamení popisovalo podle štítu neseného. Při přechodu na další typ štítu popis zůstává stejný, ale časem se přechází na popis štítu stojícího, to znamená se svislou osou, což je nutností pro štíty s hlavou. Tím se dají celkem logicky vysvětlit některá doložená kolísání mezi jednotlivými směry. Bohužel se však z tohoto období nezachovalo tolik popisů a vyobrazení erbů, aby to stačilo na solidní rozbor, takže jsme i zde odkázáni na víceméně pravděpodobné dohady.
. Předem tedy uvádím, jak v dalším textu nazývám které směry, aby byly moje popisy jednoznačné. Do této terminologie také převádím (dle možností) i popisy ostatních autorů; umožní to opět jednoznačný převod do jiných systémů popisu.
. Základním směrem u mandlovitých štítů je směr nadél čili štípení ve směru centrálního podélného žebra, zvaného také páteř. U neseného mandlovitého i trojhranného štítu je tento směr šikmý zprava dolů, u stojícího štítu mandlovitého i trojhranného stojícího je svislý.
. Dalším směrem je směr vodorovný, napříč čili dělení. U neseného mandlovitého, neseného i stojícího trojhranného štítu zůstává stále vodorovný, u stojícího mandlovitého je však šikmý zprava dolů, protože je ve směru rubových příčných žeber. Tento směr je základním směrem u trojhranných štítů.
. Třetím směrem je směr u mandlovitých štítů nepoužívaný, který by byl kolmo na vnitřní příčná žebra, pro nesený štít tedy směr svislý. Tento směr u nesených trojhranných štítů popisuji jako rozdělení stojmo, běžně se používá popis ve sklonu, kosmo, pokosem, šikmo, pošikem, zprava stoupající. Tento směr a také směr na něj kolmý, tedy rozdělení ležmo, se vyskytují až u štítů trojhranných a v popisech štítů stojících. Jinak rozdělení ležmo odpovídá dělení neseného štítu a rozdělení stojmo odpovídá štípení neseného trojhranného štítu.
. Břevna jsou vodorovná jak u nesených tak i stojících štítů, mohou být široká i úzká, také proložená i několikrát, posunutá (vždy nahoru) nebo povýšená, kdy to horní je až u horního okraje.
. Kůly jsou svislé jak u nesených tak i u stojících štítů, mohou být široké i úzké, proložené a nebo povýšené, kdy ten první je až u předního kraje.
. Pruhy vznikají šikmým rozdělováním štítu a jsou ležící a stojící, což vychází z období popisů dle trojhranných štítů nesených, kdy ležící pruh byl totéž, co původní břevno mandlovitého štítu. Platí o nich totéž, co o břevnech včetně povýšení. Pokud je uvedeno pouze „pruh“ bez upřesnění, znamená to, že se vyskytují obě varianty.
. Přední půlí nazývám pravou půli štípeného štítu a zároveň i pravou půli štítu rozděleného stojmo.
. Horní půlí nazývám horní půli děleného štítu a horní půli štítu rozděleného ležmo.
. Čtvrtě, tedy přední, horní, zadní a spodní jsou u kosmého čtvrcení jasné a u čtvrcení vzniklého štípením a dělením odpovídají nesenému štítu.
. Naznačený způsob blasonování podstatně zjednodušuje popis a sjednocuje do jednoho popisu různě blasonované varianty téhož erbu, kdy např. „břevna též povýšená“ nahrazují popisy „břevna“ a „vícekrát dělený štít“. Obdobné zjednodušení a sjednocení popisů platí i pro čtvrcené štíty.
1
0
Poota 22.10.2016 18:09 Bydliště: Praha
9088
603
7592
. Na vnější straně mandlovitých štítů je tedy v této době kožený potah, kovová středová puklice a kovový okraj. Puklice i okraj mohou, ale také nemusí být součástí štítového znamení - pokud zastupují kov, jsou „leštěné“, pokud zastupují barvu, jsou do tmava „zašlé“. Kůže, případně kožešina, bývala většinou tmavá a kovové části vyleštěné. Pokud byla použita světlá kožešina (např. vlčí), mohlo kování zůstat tmavší. Pro odlišení těchto štítů se dalo použít pouze toho, že buď okraj nebo puklice se nechaly „zajít“ a nebo vyleštily - tím vzniklo celkem 6 různých štítů: 2x štít s okrajem a puklicí, 2x štít s okrajem a 2x štít se středovou puklicí. Pochopitelně tento počet nestačil a tak se musely najít další možnosti, tentokrát již „záměrně“. Na to se daly využít kovové pruhy, kterými se začal v té době chránit líc štítu proti proseknutí. Tyto pruhy mohly být pouze přes páteř a nebo žebra, širší pásy na nich musely mít svoje okraje.
. Jedním z prvních byla snaha takovým úzkým pruhem chránit svislou středovou výztuhu. Tím se rovnou objevily 2 štíty s páteří, jak se v heraldice takový úzký kůl nazývá. Na potah štítu se původně používal jeden celistvý kus kůže, případně kožešiny. Překrytím středové svislé výztuhy se naskytla možnost použít na jednu polovinu štítu tmavou kůži a zároveň na druhou světlou kožešinu. Tím vznikly další štíty - štíty štípené, kdy tmavá i světlá končí pod svislým prutem, a štít s překročeným štípením, kdy je tmavá půle přetažena pod kovovým prutem o celou jeho šíři, což se jmenuje heroltská sekera. Zároveň se začaly rozlišovat obě půle štítu, přičemž přednost měla půle přední neboli pravá, a její tinktura byla důležitější. V dalších obdobích se důležitější tinktura stala hlavní tinkturou erbu a korespondovala s hlavní tinkturou figury v klenotu.
. Zatím ještě není zcela jasné, jak se má pohlížet na puklice/umba a také růžice v jejich roli. Z čistě heraldického pohledu mají spíš charakter figury než znamení a za pravdu tomuto pohledu dává i ten fakt, že postupem času přecházejí jako figura do klenotu a ve štítě jsou umba nahrazována stříbrným břevnem. V této otázce nám nepomůže ani jedinečná galerie panovníků ve znojemské rotundě, protože zaznamenává panovníky dávno minulé, ale podle názorů z doby vzniku oné galerie. Navíc malíř prokazatelně nebyl do detailu seznámen se skutečnou konstrukcí zobrazovaných štítů.
. V tomto období můžeme celkem právem předpokládat pouze dvě tinktury: červenou a stříbrnou. V plochách se jedná zřejmě vždy o kůže nebo kožešiny - červenou kunina nebo kožešina liščí či hovězí kůže, stříbrnou hermelín nebo kožešina vlčí nebo beraní. Pruhy, pásy a umba jsou v tomto období nejspíš vždy kovové, tedy stříbrné. V tomto období sice ještě není otázka tinktur zásadní, ale v dalších obdobích zvyk používat určitou kožešinu pro znázornění dané tinktury již rozhoduje o volbě klenotu.
. Další barvy, jako černá a modrá, byly přidány až mnohem později, než se běžně uvádí.
. Problém druhého kovu, zlata, je poněkud širší. Vzhledem k tomu, že i v dalších obdobích je zvykem znázorňovat zlaté předměty (prsten, koruna, ostruha apod.) vždy červenou barvou, pochybuji silně o používání zlaté tinktury, alespoň v ranných stádiích vývoje heraldiky.
. Dalším způsobem pojednání přední plochy je vyztužení kovovými pásy probíhajícími přes celou šíři štítu na výztužných žebrech, k nimž byly přibity - barevný štít s 5ti÷6ti úzkými kovovými břevny - pokud jsou stříbrné, jedná se o heroltskou mříž, v červené je to heroltský žebřík. Kovové pásy probíhaly přes celou šíři štítu i v případě štítů štípených, přičemž v té stříbrné půli zůstávaly také stříbrné, čili se opticky neuplatňovaly. Totéž platí i o kovových břevnech, která se pak mylně popisují jako „střídavých barev“.
. Použitím vodorovných pruhů jdoucích po žebrech je již možné i prostřídání kůže a kožešiny nebo kovu v břevnech - štít dělený i vícekrát, hlava též překročená i proložená, pata též překročená i proložená, břevno i proložené, dělený štít a kombinace štípení s břevny v jedné půli.
. V tomto období existují tedy pouze 2 základní směry, v nichž je štít rozdělován:
- nadél, v tomto období vlastně pouze v ose štítu (štípení, páteř)
- vodorovně, ve směru příčných žeber (hlava, pata, břevna, dělení)
1
0
Poota 22.10.2016 19:12 Bydliště: Praha
9088
603
7592
2. období - ranně heraldické - období trojhranných štítů „nesených“.
. Další vývoj štítu souvisel s vývojem útočných zbraní a způsobu boje. Hlavní útočnou zbraní jezdce již není nomádský luk, ale kopí, které vzniklo prodloužením pěšího oštěpu. Postupem doby se kopí používalo mnohem více k bodu než k vrhu, takže jezdec místo držení nad hlavou zakládal kopí pod pravou paži. Kopí se prodloužilo a zároveň dostalo menší a lehčí hrot, který posunoval těžiště dopředu méně, než bylo vhodné u oštěpu.
. Mandlovitý štít kryl celou levou stranu jezdce až ke koleni. Při útoku bylo pravidlem mířit hrotem kopí před přední (heraldicky pravou) hranu štítu. Protože vedle ní muselo procházet ratiště nositelova kopí, zůstávala zde nad předním okrajem sedla úzká, štítem nekrytelná škvíra, kterou bylo možné zasáhnout protivníkův trup. Pokud se zásah těla nezdařil, byl zasažen štít nebo bylo možné pokusit se soupeře vyhodit ze sedla ratištěm.
. Útok na hlavu se v této době vůbec nepoužíval, protože naděje na úspěch byla mizivá a navíc nebylo možné si tento útok vyzkoušet při turnajích, kde byl stejně smrtelný, jako v boji. Z toho se dá soudit, že úspěšný útok na soupeřovu hlavu byl tehdy pouze nepřesným útokem na štít.
. V tomto období dochází k zásadním změnám v konstrukci štítu, které jsou umožněny zvládnutím výroby mnohem větších plátů plechu, než dříve. Kožený potah lícové strany štítu je nahrazen plechem, kovový okraj štítu je zesílen a přesunut na rubovou stranu, horní okraj štítu je přizpůsoben jednodušší výrobě tím, že je rovný, zpočátku ještě se zaoblenými horními kouty a pro snížení váhy je štít poněkud zkrácen. Hladký plechový líc tohoto nového štítu je již schopen chránit nositele nejen proti sekům, ale i proti přímým zásahům hrotem kopí. Tato výhoda je natolik cenná, že nový typ štítu rychle nahrazuje předchozí konstrukci.
. S přechodem na trojhranné štíty vznikla možnost ještě čtvrtého směru, který byl kolmý na původní dělení a břevna, takže z tohoto pohledu zastupoval štípení a kůly. Zároveň ovšem existovala páteř a možnost štípení v původní ose štítu. Současně už u trojhranných štítů nebylo nutné respektovat žádná žebra, takže štít mohl být rozdělován kdekoli. I přesto zůstalo zachované jakékoli dělení štítového znamení pouze rovnými čarami, kdy jedinou křivkou byl okraj štítu. I přes jiný tvar štítu byl zachováván pokud možno stejný vzhled štítového znamení, to znamená, že i nadále se popisoval štít nesený, protože hlavním smyslem heraldiky stále ještě bylo spolehlivé rozeznání erbu v boji. Toto období je pro heraldiku velice významné, ale dosavadní heraldika ho zcela pomíjí i přesto, že právě v něm došlo k velkému vývojovému skoku, který byl vlastně vynucen zvnějšku společenskými změnami.
. V původních územně nepříliš velkých vévodstvích nebyl počet šlechtických rodů a povýšenců tak velký, aby nestačil počet štítových znamení, který dávala k dispozici konstrukce mandlovitých štítů. Každý rod tedy mohl mít znamení pouze „svoje“, které s jiným nekolidovalo. Ovšem právě v této době docházelo k vytváření větších státních útvarů, tedy knížectví, a to spojováním původních vévodství či jejich přivtělování, a to jak mírovou, tak i válečnou cestou.
. Ovšem přitom se stávalo, že se v různých vévodstvích vyskytly úplně stejné erby a to u rodů navzájem naprosto cizích. Což se řešilo většinou tak, že rod méně význačný, „mladší“ nebo z připojovaného vévodství svůj erb něčím odlišil, například třeba zdvojením původního znamení či prohozením obou tinktur. Nový tvar štítu, možnost nových směrů při jeho dělení a možnost rozdělování kdekoli v jeho ploše umožňovalo vytváření jak nových variant původních znamení, tak i vytváření znamení zcela nových.
1
0
Poota 22.10.2016 19:28 Bydliště: Praha
9088
603
7592
K tomuto a vlastně i k období předcházejícímu je nutno ještě zmínit to, že šlechta jako taková měla dvé odlišných vrstev, přičemž pro každou z nich platila jiná pravidla, každá z nich měla také jiná práva.
Šlechta rodová, původní či také alodní neboli zpupná vznikla přirozeným vývojem z potomků elity původních občin, byla na panovníkovi a jeho libovůli zcela nezávislá a spravovala „zemské“ záležitosti prostřednictvím zemských sněmů. Jejich erby vznikly postupným vývojem zcela nezávisle na panovníkovi, který je musel pouze respektovat – jejich erb byl roven erbu panovníka.
Panovník měl kolem sebe družinu bojovníků, na kterou se mohl spolehnout a která mu plně podléhala. Těm z nich, kterým dostatečně důvěřoval, svěřoval různé úřady a nechal se jimi zastupovat třeba při správě svých hradů. Protože na svěřených místech museli mít stejnou pravomoc jako rodoví šlechtici, povyšoval je do šlechtického stavu a zároveň jim i uděloval erb. Ovšem nově udělený erb nesměl být v žádném případě stejný, jako erb některého původního rodu, takže aby se panovník vyhnul riziku jakýchkoli konfliktů, tak uděloval nové erby odlišené tím, že jako barvu v nově uděleném erbu místo červené použil barvu černou.
Tím pádem bylo velice snadné rozlišit erb původní od erbu uděleného. Tím se také vysvětluje, proč povýšenci tak prahli po erbu odumřelém, tedy takovém, který se „uprázdnil“ úmrtím posledního člena rodu alodního. Přijetím takového erbu na povýšence přešly všechny nároky a všechna práva rodu, kterému dotyčný erb původně náležel.
Tato "nová šlechta" byla zvaná povýšenci či hrabaty, protože svůj titul dostávali podle toho, v čem panovníka zastupovali – burggráf/purkrabí spravoval hrad, markgráf/markrabí marku, landgráf/lantkrabí určité území.
Pro prostého člověka jediná cesta k šlechtictví byla nastoupením do panovníkovy družiny, kde nosil tzv. „bílý“ štít, to znamená štít bez heraldického znamení neboli štít „čekatelský“. Pokud se osvědčil, svěřil mu panovník nějaký úřad a pro jeho osobu i nějaký majetek, aby mohl svěřený úřad náležitě vykonávat. Jen málo povýšenců docílilo panovníkovy přízně i pro své potomky a dosáhlo případně i dědičnosti svěřeného majetku. Povýšenci jako „zaměstnanci“ panovníka neměli právo účastnit se sněmů a rozhodovat o věcech zemských, také se nemohli stát panovníkem. Určitého, i když nikdy ne úplného zrovnoprávnění s původní rodovou šlechtou mohli dosáhnout tzv. „přijetím do stavu zemské šlechty“, o kterém rozhodovala šlechta rodová.
Pro panovníka měli povýšenci největší cenu v tom, že se na jejich oddanost i věrnost mohl opravdu spolehnout, takže je dosazoval do těch nejdůležitějších funkcí - tím tato hrabata také získávala obrovskou moc, mnohem větší než jakou měli šlechtici alodní.
Považování pravidel platných pro jeden druh šlechty za platná pro veškerou šlechtu způsobuje mnohá nedorozumění a také chybné závěry. K tomuto a vlastně i k období předcházejícímu je nutno ještě zmínit to, že šlechta jako taková měla dvé odlišných vrstev, přičemž pro každou z nich platila jiná pravidla, každá z nich měla také jiná práva.
Šlechta rodová, původní či také alodní neboli zpupná vznikla přirozeným vývojem z potomků elity původních občin, byla na panovníkovi a jeho libovůli zcela nezávislá a spravovala „zemské“ záležitosti prostřednictvím zemských sněmů. Jejich erby vznikly postupným vývojem zcela nezávisle na panovníkovi, který je musel pouze respektovat – jejich erb byl roven erbu panovníka.
Panovník měl kolem sebe družinu bojovníků, na kterou se mohl spolehnout a která mu plně podléhala. Těm z nich, kterým dostatečně důvěřoval, svěřoval různé úřady a nechal se jimi zastupovat třeba při správě svých hradů. Protože na svěřených místech museli mít stejnou pravomoc jako rodoví šlechtici, povyšoval je do šlechtického stavu a zároveň jim i uděloval erb. Ovšem nově udělený erb nesměl být v žádném případě stejný, jako erb některého původního rodu, takže aby se panovník vyhnul riziku jakýchkoli konfliktů, tak uděloval nové erby odlišené tím, že jako barvu v nově uděleném erbu místo červené použil barvu černou.
Tím pádem bylo velice snadné rozlišit erb původní od erbu uděleného. Tím se také vysvětluje, proč povýšenci tak prahli po erbu odumřelém, tedy takovém, který se „uprázdnil“ úmrtím posledního člena rodu alodního. Přijetím takového erbu na povýšence přešly všechny nároky a všechna práva rodu, kterému dotyčný erb původně náležel.
Tato "nová šlechta" byla zvaná povýšenci či hrabaty, protože svůj titul dostávali podle toho, v čem panovníka zastupovali – burggráf/purkrabí spravoval hrad, markgráf/markrabí marku, landgráf/lantkrabí určité území.
Pro prostého člověka jediná cesta k šlechtictví byla nastoupením do panovníkovy družiny, kde nosil tzv. „bílý“ štít, to znamená štít bez heraldického znamení neboli štít „čekatelský“. Pokud se osvědčil, svěřil mu panovník nějaký úřad a pro jeho osobu i nějaký majetek, aby mohl svěřený úřad náležitě vykonávat. Jen málo povýšenců docílilo panovníkovy přízně i pro své potomky a dosáhlo případně i dědičnosti svěřeného majetku. Povýšenci jako „zaměstnanci“ panovníka neměli právo účastnit se sněmů a rozhodovat o věcech zemských, také se nemohli stát panovníkem. Určitého, i když nikdy ne úplného zrovnoprávnění s původní rodovou šlechtou mohli dosáhnout tzv. „přijetím do stavu zemské šlechty“, o kterém rozhodovala šlechta rodová.
Pro panovníka měli povýšenci největší cenu v tom, že se na jejich oddanost i věrnost mohl opravdu spolehnout, takže je dosazoval do těch nejdůležitějších funkcí - tím tato hrabata také získávala obrovskou moc, mnohem větší než jakou měli šlechtici alodní.
Považování pravidel platných pro jeden druh šlechty za platná pro veškerou šlechtu způsobuje mnohá nedorozumění a také chybné závěry. K tomuto a vlastně i k období předcházejícímu je nutno ještě zmínit to, že šlechta jako taková měla dvé odlišných vrstev, přičemž pro každou z nich platila jiná pravidla, každá z nich měla také jiná práva.
Šlechta rodová, původní či také alodní neboli zpupná vznikla přirozeným vývojem z potomků elity původních občin, byla na panovníkovi a jeho libovůli zcela nezávislá a spravovala „zemské“ záležitosti prostřednictvím zemských sněmů. Jejich erby vznikly postupným vývojem zcela nezávisle na panovníkovi, který je musel pouze respektovat – jejich erb byl roven erbu panovníka.
Panovník měl kolem sebe družinu bojovníků, na kterou se mohl spolehnout a která mu plně podléhala. Těm z nich, kterým dostatečně důvěřoval, svěřoval různé úřady a nechal se jimi zastupovat třeba při správě svých hradů. Protože na svěřených místech museli mít stejnou pravomoc jako rodoví šlechtici, povyšoval je do šlechtického stavu a zároveň jim i uděloval erb. Ovšem nově udělený erb nesměl být v žádném případě stejný, jako erb některého původního rodu, takže aby se panovník vyhnul riziku jakýchkoli konfliktů, tak uděloval nové erby odlišené tím, že jako barvu v nově uděleném erbu místo červené použil barvu černou.
Tím pádem bylo velice snadné rozlišit erb původní od erbu uděleného. Tím se také vysvětluje, proč povýšenci tak prahli po erbu odumřelém, tedy takovém, který se „uprázdnil“ úmrtím posledního člena rodu alodního. Přijetím takového erbu na povýšence přešly všechny nároky a všechna práva rodu, kterému dotyčný erb původně náležel.
Tato "nová šlechta" byla zvaná povýšenci či hrabaty, protože svůj titul dostávali podle toho, v čem panovníka zastupovali – burggráf/purkrabí spravoval hrad, markgráf/markrabí marku, landgráf/lantkrabí určité území.
Pro prostého člověka jediná cesta k šlechtictví byla nastoupením do panovníkovy družiny, kde nosil tzv. „bílý“ štít, to znamená štít bez heraldického znamení neboli štít „čekatelský“. Pokud se osvědčil, svěřil mu panovník nějaký úřad a pro jeho osobu i nějaký majetek, aby mohl svěřený úřad náležitě vykonávat. Jen málo povýšenců docílilo panovníkovy přízně i pro své potomky a dosáhlo případně i dědičnosti svěřeného majetku. Povýšenci jako „zaměstnanci“ panovníka neměli právo účastnit se sněmů a rozhodovat o věcech zemských, také se nemohli stát panovníkem. Určitého, i když nikdy ne úplného zrovnoprávnění s původní rodovou šlechtou mohli dosáhnout tzv. „přijetím do stavu zemské šlechty“, o kterém rozhodovala šlechta rodová.
Pro panovníka měli povýšenci největší cenu v tom, že se na jejich oddanost i věrnost mohl opravdu spolehnout, takže je dosazoval do těch nejdůležitějších funkcí - tím tato hrabata také získávala obrovskou moc, mnohem větší než jakou měli šlechtici alodní.
Považování pravidel platných pro jeden druh šlechty za platná pro veškerou šlechtu způsobuje mnohá nedorozumění a také chybné závěry.
. O těchto dvou druzích šlechty zřejmě hovoří Kosmas ve své „kronice“ jako o Municích a Těpticích, takže se nejedná o dva neznámé rozrody.
. V této době začala heraldika plnit ještě další úlohu a začala identifikovat rod majitele štítu nejen na bojišti, ale i na listinách jako účastníka nebo svědka různých právních úkonů, kdy pečeť s erbem a opisem nahrazovala podpis. Naprostá většina tehdejší šlechty byla v té době, a ještě pár dalších století, negramotná.
. Pečeti z tohoto období se vyznačují obrysem podle tvaru trojhrotého štítu, kolem kterého je na širším okraji opis se jménem a funkcí či predikátem dotyčné osoby. Na štítu ovšem není zobrazeno přímo štítové znamení, ale „zobrazení“ jeho názvu podle toho, jak bylo dotyčné znamení v té době zvykem „hlásit“ tedy třeba „lví tlapa“ nebo „beraní rohy“.
. Během tohoto období došlo ovšem také k dalšímu vývoji v oblasti ochranné zbroje, jako byla například „myška“ chránící koleno a nebo „kůrka“ chránící holeň bojovníka. Tyto nové předměty převzala jako nové i heraldika, stejně jako další předměty s bojem související jako jsou třeba „vlček“, „bradatice metací“ neboli „odřivous“, „udice vlčí“, „udice koňská“, „udice ponožní“ neboli „hříč“, „sovka“ čili „řemdih táborový“ a různé jiné. Při té příležitosti je vhodné také zmínit, že v češtině může zdrobnělina sice znamenat totéž „v menším“, ale velice často má současně i označovat něco naprosto jiného, takže třeba kozlík není malý kozel, sovka není malá sova, vlček není mladý vlk a dalo by se tak pokračovat. Blíže a detailněji se tím budu zabývat v Armorialu.
27.04.2024 11:08 Editace moderátorem. Doplnění
1
0
Poota 22.10.2016 19:46 Bydliště: Praha
9088
603
7592
. Rovný horní okraj štítu a zkrácení celkové délky s větším vyklenutím boků výrazně zmenšilo škvíru umožňující zásah těla. Proto se pozornost soustředila na zlepšení ovladatelnosti kopí. Botka, původně pouze chránící zadní konec kopí, se začíná dělat mnohem větší a těžší, takže těžiště se přesouvá do zadní třetiny, a to i při větší celkové délce kopí. Ta navíc začala být doplňována i chráničem ruky - kotoučem svinutým z plechu. Takovéto kopí bylo i při větší délce mnohem lépe ovladatelné a mohla se u něj polohou těžiště nastavit i „citlivost“ hrotu. Náhlým skokem se tak výrazně zvýšila přesnost zásahu. Současně se však kotoučem překryla větší část škvíry pro úspěšný zásah těla, takže šance zásahu zůstala přibližně stejná.
. Tuto rovnováhu narušil až další typ štítu, tzv. štít kolčí. V jeho pravém boku je výřez, do kterého se vloží ratiště kopí. Protože poloha ratiště je pevně daná namířením na soupeře, umožňuje tento výřez posunout kritickou pravou hranu štítu doprava tak daleko, jak je potřeba k dokonalé ochraně těla. Kotouč kopí je přiložen částečně přes přední plochu štítu, takže tuto ochranu ještě zesiluje. Navíc jak kopí, tak i štít jsou ovládány oběma rukama současně, což zvyšuje stabilitu a zároveň i přesnost.
. I novinka této doby, tedy kotouč dřevcový se stal další obecnou figurou, která je zajímavá tím, že se používá ve dvou podobách. Při zobrazování „z profilu“ je to toul, který vypadá jako kovový dutý komolý kužel. Při zobrazování „čelném“ vypadá nejčastěji jako kovové umbo se zesíleným vnějším okrajem a malým otvorem uprostřed.
. U kolčího štítu je šance na zásah těla prakticky nulová a zásah štítu nepřináší většinou žádný efekt. Proto se stává nutností při útoku mířit na soupeřovu přilbu. Cíl je to sice nepatrný, ale díky zlepšeným vlastnostem kopí reálně zasažitelný. Dokonalá likvidace protivníka jediným zásahem bohatě vyvažovala i velmi náročný výcvik, který získání takové přesnosti vyžadoval. Protože při turnajích nebylo možné si cvičit přesnost zásahu na „živých cílech“, stalo se při turnajích zvykem soupeřit např. ve strhávání věnců, kdy bylo nutné se strefit hrotem kopí do otvoru zavěšeného věnce tak, aby se navlékl na ratiště kopí.
. Až do té doby se používaly pouze přilby, které bych nazval „lehkými“. Jejich společným rysem je to, že se nasazují na hlavu a jsou k ní připevněny, takže se pohybují současně s hlavou. Celou váhu této přilby nesou krční obratle, které zachycují také veškeré nárazy. Výhodou této přilby je stále stejné zorné pole, které se dá rychle a přirozeně přesouvat prostým pohybem hlavy. Tyto přilby jsou nejrůznějších konstrukcí, které se snaží chránit krk proti přeseknutí a obličej proti bodům a sekům.
. Na „lehké“ přilby se vždy používaly ozdoby co nejlehčí a nepříliš rozměrné (například duté býčí rohy), a to jen pro odlišení postavení velících bojovníků. Psychologický „zastrašovací“ efekt nebyl dostatečnou kompenzací větší váhy a většího momentu polární setrvačnosti. Navíc z obrysu výrazně vyčnívající části zvyšovaly nevítaně možnost zásahu sekem, jehož náraz musely zachytit již tak dost zkoušené krční obratle.
. Konstrukce „lehkých“ přileb se zdokonaleným zakrytím obličeje (např. kaloty), se v praxi neosvědčily - hrot kopí při zásahu sice obličej neporanil, ale sílu nárazu nevydržely krční obratle, takže zásah lehké přilby kopím i nadále končil smrtí. I přes krátkou dobu používání je tento typ přileb pro heraldiku důležitý. Ukázal totiž, že se zakrytým obličejem se stává bojovník neznámým člověkem i pro nejbližší přátele a je možné ho poznat jen podle štítu, tedy pouze z jedné strany. U zavřených „lehkých“ přileb byl tedy tento problém zpočátku řešen tak, že na přilbu se malovalo stejné znamení, jaké měl bojovník na štítě. Tento způsob označení byl pouze improvizací. Nebylo totiž možné přenést plošné znamení na prostorový útvar tak, aby byl ze všech úhlů správně čitelný. Další komplikací bylo žhoucí slunce, které sužovalo rytíře na Křížových výpravách ve Svaté zemi. To si vynutilo přikrývání přilbic látkou, která jediná dokázala snížit trvale teplotu přilby na jakž takž snesitelnou, ale zakrývala téměř celou přilbu, takže znamení na ni nemělo smysl malovat.
1
0
Poota 22.10.2016 20:20 Bydliště: Praha
9088
603
7592
. Častější útoky na přilbu odhalily další slabinu zbroje té doby - rytířův krk. Toto místo bylo kryto zcela nedostatečně, prakticky pouze kroužkovým límcem. Zakrytí spodním okrajem přilby nebo plátovým límcem nebylo nic platné, protože hrot kopí stejně sklouzl po prsním plátu vzhůru a pronikl ke krku škvírou mezi plátem a límcem. Problém částečně vyřešilo nahrazení límce plátovým podbradkem pevně spojeným s prsním plátem. Od něj byl již jen krůček ke zcela novému typu přilby - přilbě „těžké“, která vyřešila hned několik problémů najednou. Novinka „těžké“ přilby spočívá v tom, že není připevněna k hlavě, ale k trupu bojovníka. Přes různost konstrukcí je pro tyto přilby společné to, že jsou mnohem větší, než přilby lehké, při nasazování prochází celá rytířova hlava i s lehkou přiléhavou přilbou „krkem“ této těžké přilby, která sedí na ramenou a hrudi, k nimž je i připevněna. V této přilbě má hlava k dispozici i relativně velký volný prostor, v němž se může otáčet i pohybovat. Pro výhled je vpředu pouze úzký průzor - zorné pole lze přesouvat pouze pohybem celého těla. Krytí hlavy a krku je naprosto dokonalé, rytíř však ztrácí prostorovou orientaci a přehled o situaci ve svém nejbližším okolí. Tato těžká přilba se v boji ovšem používala pouze pro první srážku s nepřítelem, kdy šlo o zasažení protivníka kopím. Záhy po prvním nárazu docházelo k promísení bojujících a k boji byla výhodněji použita sekera, palcát, meč a nebo některá zbraň vrhací. V této fázi již bylo zvykem těžkou přilbu odhazovat a dále bojovat pouze v přilbě lehké, která byla nošena pod přilbu těžkou (tzv. lebka, případně o něco větší šlap).
. Pro heraldiku má „těžká“ přilba zásadní význam. Zcela zakrytý obličej si vyžádal označení přilby, velice razantně omezený výhled si vynucoval označení co nejvýraznější, a zároveň připevnění přilby k trupu umožnilo umístění označení rozměrného a také mnohem těžšího, než mohla nést „lehká“ přilba. Váha přilby je totiž nadále nesena celým tělem, setrvačnost při relativně pomalých pohybech těla již není podstatná, a nárazy nezachycují krční obratle, takže případný protivníkův zásah rozměrné ozdoby jej vítaně pozdrží. Proto se až na těchto přilbách začaly vytvářet klenoty neboli dostatečně velké a výrazné symboly osoby, a později i rodu.
Na klenot se používaly trojrozměrné figury, kterými se staly logicky předměty, kterými bylo původně hlášeno štítové znamení - dle výše uvedených příkladů tedy „lví tlapa“ a „beraní rohy“. Tím byl prakticky dokončen vývoj erbu jako takového a byla stanovena i základní pravidla heraldiky.
- Základem erbu je štítové znamení, vytvořené rozdělováním plochy štítu rovnými čarami do dvou tinktur, z nichž jedna je tmavá barva (červená) a druhá je světlý kov (stříbrná) - jedinými křivkami jsou boky štítu.
- Ke štítu patří klenot, což je trojrozměrná konkrétní figura se stejným názvem, jaký má štítové znamení a je v jeho tinktuře, která je pro erb tou „hlavní“.
- Zvíře, pták či postava jako obecná figura v klenotu je zásadně rostoucí.
. Díky těmto pravidlům v té době stačilo k úplnému popisu erbu „hlásit“ jenom jméno figury, protože bylo jasné, že ve štítě je heroltské znamení téhož jména. I přes tuto jednoduchost se stala heraldika i ve všeobecně negramotném prostředí dokonalým identifikačním systémem, který vylučoval možnost vydávat se za někoho jiného.
1
0
Poota 22.10.2016 20:33 Bydliště: Praha
9088
603
7592
. Jak na panovnickém dvoře, tak i u všech význačnějších šlechticů byl vždycky herolt, tedy někdo, kdo absolvoval církevní školu, ale místo církevní dráhy se specializoval na znalosti erbů a všeho, co s nimi souvisí. Herolti byli velice vážení a často zastupovali svého pána jak v jeho nepřítomnosti, tak i při různých jednáních. Často vystupovali jako poslové a při vyjednávání s nepřáteli, kdy bylo jejich největší výhodou to, že byli tzv. nedotknutelní, takže se nemuseli obávat o svoji bezpečnost.
. Při příjezdu cizince na hrad jej uvítal jménem svého pána herolt, který se jej během podaného občerstvení v době, kdy se chystala koupel, vyptal na jeho jméno, účel návštěvy, rodinu, příbuzné, přátele a nepřátele - všechno pochopitelně včetně popisu jejich erbů, které si průběžně kontroloval ve svém armorialu, tedy záznamech a nákresech erbů s nimiž se již setkal. Pokud některý z uváděných erbů v armorialu ještě neměl, vyptal se na něj co nejpodrobněji, aby si ho mohl také zaznamenat. Následně se host odebral do koupele a herolt svému pánovi mohl sdělit výsledek prověrky ještě předtím, než se osobně s hostem setkal.
. Další oblastí, kde se využívalo heraldiky, bylo označování význačnějšího majetku, jako třeba hradu nebo kostela erbem stavebníka a nebo majitele. Erb byl tesán nejčastěji do nějakého nesnadno vyměnitelného kamene, například do svorníku klenby. Tak bylo možné spolehlivě prokázat držení daného objektu určitým rodem i po desetiletích či staletích. Další užití erbu bylo v nahrazení podpisu přiložením pečeti, tedy otisku osobního pečetidla do pečetního vosku.
. V obou naznačených příkladech se ovšem vyskytuje potíž v tom, že ani v kameni, ani ve vosku se nedají trvanlivě a spolehlivě zaznamenat barvy, ale pouze tvary. U erbů dokonale splňujících základní heraldická pravidla, to žádný větší problém nepředstavuje, protože stačí zobrazit dostatečně zřetelně figuru - a je zároveň i jasné, jaké k ní patří znamení. Ovšem i u těchto erbů vidíme, že ona figura není zobrazena jako klenot na přilbě, jak by správně měla být, ale ve štítě, jak správně být nemá!
. Tím se dostáváme k jednomu zásadnímu poznatku - jako existuje skutečný erb, tedy skutečný štít a skutečná přilba s klenotem, tak také existuje jeho „obraz“ neboli jeho zpodobení, které sice vypadá jinak, ale ten skutečný erb na tomto místě zastupuje. Jak tedy rozeznáme, kdy se jedná o skutečný erb a kdy je to jeho zpodobení, tedy jakási náhražka?
. Poměrně jednoduše - skutečný erb je barevný, jeho znamení je na pravém štítě a má barevnou figuru na pravé přilbě, případně je jako takový trvalými barvami namalován. Asi je už z tohoto jasné, že spatřit skutečný erb se nám jen tak snadno nepodaří!
Zpodobení erbu je pak jakékoli jeho zobrazení, které se v čemkoli od tohoto odchyluje!
. K těm trvalým barvám - ani naše soudobé barvy neudrží svůj odstín trvale. A k případnému použití pokrývání tenkými plátky kovů - plátkové stříbro je růžové a aby vypadalo opravdu „stříbrně“, tak se musí klást na zelený nebo modrý podklad; časem plátky opadají a zůstane jenom barva podkladu. Zlaté plátky jsou naopak světle zelené, takže se pro správný vzhled kladou na červený podklad ...
. Skutečný erb tedy může a taky je právoplatně zastupován svým „zpodobením“, kdy jsou jeho tvary i tinktury znázorněny „něčím“, co je proti výše uvedeným základním pravidlům, například položením figury do štítu místo štítového znamení, třeba při otištění do vosku nebo tesání do kamene. To ovšem znamená, že téměř všechny erby známe nikoli v jejich skutečné podobě, ale pouze jako jejich „zpodobení“, které se většinou jenom snažíme co nejlépe „vybarvit“.
. Právě k tomu „vybarvování“ slouží různá pravidla, která sice vypadají „rozumně“ a „logicky“, nicméně erby jako takové od skutečnosti pouze vzdalují. Příkladem je třeba pravidlo „Barva na kov, kov na barvu.“, které se očividně dá uplatnit pouze u figur ve štítě.
1
0
Poota 23.10.2016 10:01 Bydliště: Praha
9088
603
7592
3. období - klenotů a trojhranných štítů „stojících“, skutečných erbů.
. Změněný tvar štítu s rovným horním okrajem kolmým ke svislici mění korespondenci základních směrů rozdělování štítu s jeho optickými markantami. Mandlovitý štít působil nejvýrazněji svojí délkou, která byla případně ještě zvýrazněna optickým využitím středního žebra. Horní „okraj“ se u něj projevoval opticky stejně pro dělení vodorovně i ve sklonu - jenom jako oblouk. U trojhranného štítu, který je podstatně kratší, je nejvýraznějším směrem jeho rovný horní okraj. Vzhledem k němu se rozdělení šikmo z předního nebo zadního rohu projevují velice podobně, tj. klínovitě. Naproti tomu se výrazně odlišně jeví u mandlovitých štítů nepoužívané dělení napříč, tedy jako s tímto okrajem rovnoběžné. Dělení nadél se projevuje jako kolmice k hornímu okraji. Například hlava štítu se nedá realizovat jinak než jako rovnoběžná s horním okrajem. Z tohoto důvodu dochází ke změně základních směrů rozdělování štítu. Rozdělování štítu nadél zůstává beze změny. Dělení ve směru původních žeber zůstává vodorovné, ale je nadále kolmo neboli napříč ke směru nadél.
. Smysl a úloha heraldiky se v tomto období začíná odklánět od svého původního určení, kterým byla snadná orientace mezi osobami v boji. Stále častěji erb označoval majetek, nahrazoval podpis a hlavně reprezentoval svého majitele, tedy souvisel stále častěji s běžným „civilním“ životem než s válečnou vřavou. Rozšířeným zvykem té doby byly turnaje, ve kterých rytíři dokazovali svoji zdatnost před početným publikem. Den před každým turnajem bylo zvykem v tzv. helmschau vystavovat skutečné přilby účastníků turnaje i jejich skutečnými štíty, které se později nahrazovaly malými štítky s namalovaným heroltským znamením, zavěšovanými na krk příslušné přilby. Tím si mohlo hlavně dámské publikum vybrat své favority a současně bylo možné prověřit předem původ všech účastníků.
. Zřejmě i toto vystavování erbů bylo také důvodem k přechodu zobrazování znamení a hlavně i jeho popisování podle štítu stojícího. Pro tento přechod pochopitelně nebyla žádná závazná pravidla a tak si jej každý šlechtic či rodina řešil zcela dle vlastního uvážení. Někdy tak, že se skloněný štít i s namalovaným znamením prostě jenom „postavil“, čímž se změnil jak vzhled, tak většinou i popis obecnějších znamení - například břevno se změnilo v pruh ležící. Při opačném přístupu zůstalo znamení tak jak bylo a pouze se pod ním „pootočil“ štít, čímž se sice změnil celkový vzhled štítu, ale popis obecnějšího znamení zůstal stejný - původní břevno zůstalo i nadále břevnem, ovšem teď už bylo rovnoběžné s horní hranou štítu.
. Dosavadní heraldika používá pouze popis podle stojícího štítu a nesený trojhranný štít pomíjí stejně jako štíty mandlovité. Tento její přístup přece jen trochu zjednodušuje její způsob co nejnázornějšího a „přesného“ popisu heroltských znamení, tedy těch, která nejsou nahrazena či naznačena figurami. Za nevýhodu tohoto přístupu považuji fakt, že se takto jen velice obtížně, tedy pokud vůbec, daří sledovat vývoj jednotlivých erbů, který může začínat už štíty mandlovitými nebo nesenými trojhrannými a také se obtížně identifikují a vysvětlují různé varianty téhož erbu.
. Základní směry rozdělování trojhranného „stojícího“ štítu jsou tedy čtyři:
- dělení napříč, vodorovně, rovnoběžně s horním okrajem
- štípení nadél, svisle, kolmo na horní okraj
- rozdělení stojmo, to je zprava stoupající
- rozdělení ležmo, to je zprava klesající
. V tomto období stále častěji dochází k nutnosti nějak odlišit erby se stejným štítovým znamením u rodin navzájem nespřízněných. Tento stav nastává nejčastěji právě u znamení nejstarších a jednoduchých, jako jsou štíty štípené, dělené, břevna, hlavy, kůly a podobně. K jejich odlišení se používají klenoty s figurou v tinktuře znamení, čímž ovšem dochází k tomu, že ke stejnému klenotu patří nejenom „jeho“ původní heroltské znamení, ale i několik dalších takříkajících obecnějších znamení. O čemž se ještě zmíním.
Obrázky není povoleno jakkoli šířit bez souhlasu jejich autora, a to ani v jakékoli upravené formě
1
0
Poota 23.10.2016 11:16 Bydliště: Praha
9088
603
7592
4. období - heraldiky plně rozvinuté čili erbů zobrazovaných
. Základní pravidla platila v začátcích heraldiky, a pro potřebu rozlišování jednotlivých bojovníků v boji plně vyhovovala, protože každý rytíř nesl svůj skutečný erb. Jenže velice záhy začala heraldika plnit i docela jiné úkoly. Erbem byla označována konkrétní osoba nebo její rodina, majetek, právní nároky a závazky, erb nahrazoval i podpis. V těchto případech již nebylo možné používat skutečný erb, tj. štít a přilbu konkrétní osoby. Proto byl skutečný erb nahrazen jeho vyobrazením či zpodobením. U toho však již nebylo možné vždy použít přímo tinktury zobrazovaného erbu, protože zpodobení erbu bylo často tesáno do kamene nebo otisknuto do vosku. Erb bez svých tinktur není zcela jednoznačný, proto je naprosto nutné i na nebarevném zpodobení erbu jeho tinktury nějak znázornit. Z toho důvodu byla původní základní pravidla ještě doplněna pravidly o zpodobování erbů. Tato pravidla byla tak jednoduchá a přehledná, že v době, kdy se používala, nebylo třeba se o nich blíže zmiňovat.
. Zjednodušeně řečeno: vše, co bylo na zpodobení erbu proti výše uvedeným „základním“ pravidlům heraldiky, patřilo ke zpodobení a sloužilo pouze k odvození skutečného erbu. Tato „zpodobovací“ pravidla upadla v zapomenutí, takže došlo k nesprávným interpretacím zpodobení a vyobrazení erbů. Zmatek, který tím vznikl, bývá nazýván rozmachem heraldiky, protože považováním různě zpodobeného jediného erbu za erby různé vzrůstá dojem masivního navyšování počtu erbů.
. Zapomenutá a scházející pravidla (protože jsou skutečně nutná), byla po několika neúspěšných pokusech posléze nahrazena systémem označování tinktur šrafováním. Ten však nijak nesouvisí s původním systémem, proto nemá žádný vliv na odstranění již zavedených chyb a nepřesností, pouze umožňuje přesné znázornění tinktur při zobrazení v nebarevném prostředí.
. Pravidla pro zobrazování či zpodobování erbů:
- zpodobení skutečného erbu nikdy nevypadá (a ani nemůže a nemusí vypadat) jako skutečný erb, pouze umožňuje skutečný erb s jistotou odvodit včetně jeho tinktur
- zpodobení erbu skutečný erb právoplatně zastupuje - liší se od skutečného erbu pouze proto, že jeho tinktury vyjadřuje pomocí tvarů
- skutečný erb je možné správně zpodobit různými způsoby, takže různá zpodobení téhož skutečného erbu také různě vypadají, ale z hlediska právního i heraldiky jsou totožná
- do zpodobení erbu, zvláště ve funkci podpisu, je možno zahrnout i tituly, úřady či právní nároky náležející pouze dotyčné osobě - skutečný erb, který toto zpodobení zastupuje, však zůstává stále týž
- pokud k figuře patří totéž heroltské znamení, nemusí být naznačeno jiným způsobem
- zpodobení zachovává co nejpřesněji (v rámci svých technických možností) tvar heroltského znamení ve štítě
- zpodobení zachovává co nejpřesněji (v rámci svých technických možností) tvar obecné figury v klenotu se zachováním všech atributů, které jsou k jeho přesnému určení nezbytné
- tinktury znamení ve štítě jsou zpodobeny tak, že do daného pole je kladena ta obecná figura nebo její část, která má vlastní barvu stejnou jako je tinktura označovaného pole
- figura smí ležet pouze v poli, jehož tinkturu označuje, pokud by měla přesahovat, je příslušnou hranou pole oříznuta (nesmí být v sousedním poli dokončena „ve střídavé barvě“), může však být doplněna částí jiné figury, která má odpovídající vlastní barvu (vznik heraldických nestvůr)
- pokud je k označení tinktury jednoho pole použita obecná figura, je v její vedlejší tinktuře druhé pole
- k označení tinktury kteréhokoli pole štítového znamení je možné použít jako „značku“ celkem libovolnou obecnou figuru, která se do příslušného pole či polí vejde
- pro lepší přizpůsobení těchto „značek“ tvaru pole, které označují, je možné i vhodné jejich počet znásobit a rovnoměrně je v poli rozmístit
- použití figury klenotu k označení tinktur je výhodné, ale není nutné
- pokud je v klenotu naznačeno znamení ze štítu, pak je toto znamení v tinktuře klenotu, např. na orličím křídle břevno znamená ve štítě břevno stříbrné stejně jako toto křídlo
- použití figury klenotu pro označení tinktur není závazné ani nutné, ovšem potom musí být zobrazen i klenot
- u čtvrceného štítu je možné dát klenot do polí v příslušné tinktuře (např.1:4), zbylá pole ve vedlejší tinktuře zůstávají prázdná
- klenot je možné zobrazit i pomocí čtvrcení štítu - klenot je potom ve dvou čtvrtích (např.1:4), ve zbylých polích se opakuje heroltské znamení štítu
- správné zobrazení obsahuje všechno, co je nutné k odvození skutečného erbu
- zobrazení celé figury nebo její části naznačuje o jaké znamení se jedná, např. hlava zvířete znamená stříbrnou hlavu
1
0
Poota 23.10.2016 11:23 Bydliště: Praha
9088
603
7592
. Aby vše nebylo příliš jednoduché, tak existují na pečetích i taková zpodobení erbu, ze kterých se přesná podoba erbu odvodit ani při nejlepší vůli nedá, což se zdá předchozí pravidla zpochybňovat. Úkolem pečeti je doložit fyzickou přítomnost dotyčné osoby při psaní dotyčné listiny, takže funguje jako obdoba podpisu vlastní rukou. Dodnes rozlišujeme u vlastnoručního podpisu jeho různé formy - volný podpis, podpis podle podpisového vzoru, úředně ověřený podpis a také parafu, tedy jakousi zkratku podpisu pro méně důležité úkony. Parafa tedy neobsahuje celé jméno osoby a většinou jen jeho část, takže jméno z ní také nelze „s jistotou odvodit“ - je to pouhá ustálená nápověda, u které se ke správnému výsledku dá dospět pouze při určité konkrétní „znalosti“. V našem příkladu s parafou můžeme mít listinu, kterou si má přečíst několik lidí a připojit své parafy. Na první pohled rozeznáme, kolik z nich už listinu parafovalo - a pokud známe jejich parafy, tak spolehlivě určíme, kdo už ji četl a kdo ještě ne.
. Pro ta „neúplná“ zpodobení mám ještě jeden příklad a možná ještě názornější - pohádky. V nich se objevují určitá ustálená rčení, která v jiných nejsou, takže podle nich poznáme spolehlivě celou pohádku a to i tehdy, když jsou různá. Výroky „To nic, babičko, to větříček.“ a třeba „Osobo, nešly tudy děti?“ jsou naprosto odlišné, ale spolehlivě určují Pohádku o perníkové chaloupce, kdežto třeba „Jenom dva prstíčky, jen co se ohřejem.“ a „Za hory, za doly, mé zlaté parohy…“ Pohádku o Smolíčkovi. Takováto „nápověda“ také bohatě stačí třeba tehdy, kdy přichází do úvahy pouze jedna ze dvou či několika možností.
. A ještě jednu věc je nutné zmínit. V dobách většího rozšíření nejrůznějších listin se začaly množit i listiny falešné a s nimi i různé padělky pečetí. Každá pečeť se skládala ze zobrazení erbu, který dokládal příslušnost majitele k nějakému rodu či rozrodu. Další „povinnou“ částí pečeti byl opis, který obsahoval jméno majitele a jeho funkci či predikát.
. Což by se zdálo být naprosto dostatečné, ale přece jenom nebylo. Pro případného padělatele bylo snadné zjistit, jaký způsob zpodobení svého erbu dotyčná rodina používá a dát dohromady dostatečně důvěryhodný opis také nebyl problém. Stávalo se, že v listině jmenovaný pečetitel byl vyzván, aby se vyjádřil k tomu, zda jemu přisuzovaná pečeť je skutečně jeho a pravá - a nebo zda se jedná o padělek. Protože na znalost detailů v opisu se negramotný šlechtic zcela určitě nemohl spolehnout, dával si prozřetelně pro podobné případy do pečetidla vyrýt nějaký drobný a nepředpokládatelný detail, podle kterého okamžitě rozeznal, jestli to je opravdu otisk jeho pečetidla.
. Další „drobná“ potíž s odvozováním skutečných erbů z pečetí je také v tom, že u těch erbů, kde se název figury shoduje s názvem znamení, se většinou do štítu dává figura a klenot se již nezobrazuje. Nicméně v tomto období se často vyskytují erby se stejným klenotem, který je ale spojen jak se stejnojmenným heroltským znamením, tak i se znameními obecnějšími - u těch pak bývá na pečeti zobrazena jak figura, tak i znamení, což může vést k mylnému spojení dotyčné figury s nesprávným znamením v těch případech, kdy znamení není zobrazeno.
. Zpodobovací pravidla jsou celkem jednoduchá a umožňují ze zpodobení dostatečně spolehlivě skutečný erb odvodit, pochopitelně pokud není zpodobení zkomoleno nebo zkráceno na pouhou nápovědu. Ovšem neznalost těchto pravidel způsobila v interpretaci i nezkomolených zpodobení skutečných erbů několik závažných chyb:
- Různá zpodobení téhož erbu jsou nadále brána jako různé erby. Protože lidé s lišícími se erby nemohou být vzájemně spřízněni v mužské linii, vznikají tím hrubé chyby genealogické.
- Štípené a čtvrcené štíty jsou vykládány jako spojení dvou (případně i více) erbů v jeden, takže se mají za prokázané neexistující příbuzenské svazky, případně vyplývají i neexistující rodiny. Toto „spojování“ různých erbů je poměrně běžné u manželek, kdy se zobrazuje i erb původního rodu a případně i z předchozího manželství. Často to bylo způsobeno i nutností odlišit se od stejnojmenné předchozí manželky.
- Různost tinktur u zpodobení prokazatelně téhož erbu se vysvětluje „polepšením“ nebo „rozšířením“ erbu, na které mají nárok i potomci - jestliže je nepoužívají, jsou často považováni za spřízněné jinak než přímo.
- Zpodobení, která v sobě zahrnují označení funkce či úřadu nebo nějaké právní nároky držitele jsou vydávána za skutečný, nový či polepšený erb, na který mají nárok všichni další potomci - jestliže je nepoužívají, jsou často považováni za spřízněné jinak než přímo.
- Pokud táž osoba použije jako zobrazení pouze část erbu, např. štítové znamení, a jindy rozvede v zobrazení figuru z klenotu, je považována buďto za dvě různé osoby, nebo (pokud je jasné, že je to stále ona) se má za to, že změnila erb.
1
0
Poota 23.10.2016 11:29 Bydliště: Praha
9088
603
7592
5. období - heraldiky reprezentativně dekorativní.
. V tomto období heraldiky se již přestalo užívat erbů přímo v boji či turnajích na skutečných štítech a přilbách, takže erb se stává spíše dekorací a vyjadřuje příslušnost k šlechtě, demonstruje urozenost a moc. V tomto období jsou již běžnější zobrazení erbů než skutečné erby. Z právního hlediska se samozřejmě nedá nic namítat, protože každé zobrazení skutečný erb právoplatně zastupuje. Zobrazení erbu je současně mnohem malebnější, než skutečný erb, který musí být naopak co nejjednodušší, aby jej bylo možné snadno i v polních podmínkách mezi jednotlivými střety obnovit. V zobrazení erbu je také možno využít i různá rodová spojení a další právní nároky, což velice vyhovuje lidské marnivosti. Pro každý rod, případně i jeho větev, se tak ustaluje používání zcela určitého zobrazení, které se pouze dále „vylepšuje“. Vzhledu těchto zobrazení se zároveň přizpůsobuje i vzhled erbů nově udělovaných.
. Dalo by se říci, že z hlediska heraldického jsou zcela pominuty skutečné erby a dále existuje heraldika pouze v jejich zobrazeních, ovšem vybarvovaných. Dochází k tomu, že původní pravidla jsou úmyslně opomíjena až zapomenuta, a vytvářejí se pravidla nová, která vlastně platí pouze pro barevná zobrazení erbů bez jejich vazby na erby skutečné.
. Tato pravidla již připouštějí v erbu více tinktur než dvě, figury ve štítě jsou samozřejmostí či spíše nutností, štíty se dělí do více samostatných polí, k jednomu štítu se povoluje více přileb s rozdílnými klenoty i vícebarevnými přikryvadly atd.
. Právě zrušením vazby zobrazení erbu na skutečný erb počíná ve skutečnosti úpadek heraldiky. Zavedením nových pravidel, případně aplikací původních pravidel v těchto změněných podmínkách, dochází především ke zmatení tinktur. Povolením 3 či dokonce 4 tinktur v krydlech se navíc stírají rozdíly mezi jednotlivými erby. Polepšováním erbů, figur či tinktur celkový chaos pouze vzrůstá. Přesto, že větší část tohoto období je většinou autorů ještě řazena k rozkvětu heraldiky, považuji je celé za její úpadek.
. U mnoha nově udělovaných erbů, erbů potvrzovaných i erbů polepšovaných se dá správný vzhled určit jenom velice obtížně. Za rozhodující se většinou považuje majestát, který dotyčný erb popisuje a i zobrazuje, což vypadá jako velice jednoduché. Vypadá, ale ve skutečnosti tomu tak není. Spíše pravidlem než výjimkou je stav, kdy je na vyobrazení erb zcela jiný, než který je v tomtéž majestátu popisován, zvláště když je popis v němčině nebo latině. Majestáty totiž vydávala kancelář, v které psali majestáty písaři, kteří si práci zjednodušovali tak, že při neznalosti dotyčného jazyka prostě opisovali doslovně celé pasáže z majestátů v tomto jazyce už vydaných. Z toho ovšem vyplývá, že za rozhodující by bylo vhodnější považovat přiložené vyobrazení.
1
0
Poota 23.10.2016 11:34 Bydliště: Praha
9088
603
7592
. Převedení všech zpodobení erbů do erbů skutečných má za následek dramatické snížení počtu erbů. To také znamená mnohem méně rodin či rozrodů, do nichž bude možné jednotlivce zařadit. Vyplynou tak příbuzenské svazky, které při dosavadním stavu heraldiky nebylo možné odhalit či prokázat. Současně bude možné prokázat, že dvě či více osob s dosud různými erby jsou vlastně osoba jediná, používající různá zpodobení téhož erbu.
. Převádění zpodobených erbů do skutečných by teoreticky nemělo činit větších obtíží. Prakticky bude především záležet, zda převádíme skutečně celé, přesné a věrné zpodobení, či pouze jeho zkomoleninu nebo fragment. Dalším omezujícím faktorem bude to, zda budeme mít k dispozici dostatečně přesné a spolehlivé podklady, tj. správné vlastní tinktury jednotlivých klenotů, jejich správné názvy a také přiřazení ke správným heroltským znamením.
. Z celého předešlého pak vyplývá, že pro nalezení správných erbů jsou nejspolehlivějším pramenem pečeti a erby tesané do kamenů na různých stavbách nebo kamenů náhrobních, zvláště pokud si uvědomíme, že se jedná o erby nikoli skutečné, ale o jejich nebarevné zpodobení. Zvláště cenným se tak ukazuje původní „Atlas pečetí“ od Augusta Sedláčka, který zaznamenal jemu dostupné pečeti přesnými a pečlivými kresbami, které svou kvalitou překonávají i jakékoli fotografie. Ani toto dílo ovšem není prosto chyb hlavně v přiložených textech, ale ty se dají při běžné míře pečlivosti docela snadno odhalit a opravit. Přiblížení se k původnímu blasonu také umožní najít skutečné erby k dosud zdánlivě nesrozumitelným zkratkovitým popisům v dochovaných originálech či jejich opisech.
. Obavy, že by snad tímto malým pojednáním vzala za své celá dosavadní heraldická práce, jsou zcela liché. Pravidla, která tu prezentuji, mají svoji působnost jenom pod vnějším povrchem a mají pouze usnadnit ostatním heraldikům jejich práci, a to hlavně propojením různých zpodobení prostřednictvím skutečného erbu, který zastupují. Nalezením některých původních popisů různých znamení a figur se zjednoduší blasonování, které nebude muset popisovat některé erby pouze složitě „geometricky“. Navíc současná heraldika se již erbům ranného středověku věnuje pouze okrajově a v ohnisku jejího zájmu jsou erby tzv. novoštítné a v poslední době stále živější heraldika městská a obecní, které mým pojetím heraldiky zůstávají naprosto nedotčené.
1
0
Poota 23.10.2016 11:45 Bydliště: Praha
9088
603
7592
. Doklady a hodnověrné prameny ke znamením mandlovitých štítů jsou velice vzácné a pro českou heraldiku prakticky nejsou, ovšem s jedinou výjimkou, kterou je galerie sedmadvaceti panovníků na freskách ve znojemské rotundě původně Nanebevzetí Panny Marie později změněným na zasvěcení svaté Kateřiny.
. Svůj celkový názor na naši historii, Přemyslovce, Kosmu i znojemskou rotundu, který jsem dosud neměl důvod měnit, prezentuji podrobněji na http://www.omforum.cz/forum.php?t=51
a zde bych se rotundě věnoval raději pouze po stránce heraldické, tedy z hlediska tam uvedených štítových znamení. Samozřejmě jsem si vědom i toho, že v tomto případě jde o heraldiku „zprostředkovanou“, čímž míním hlavně to, že štíty jsou malované se značným časovým odstupem, který ani nemáme přesněji stanovený. K tomu přistupuje ještě i to, že o konečném výsledku nerozhodují jenom heraldická pravidla či zvyklosti, ale současně i zadavatelova a malířova kritéria, která mohou ledacos z nějakého důvodu pozměňovat. Jistou indicií je třeba to, že rubová žebra štítů (11., II. a V.), pokud jsou naznačená kovovými pásy, jsou malována v opačném sklonu, tedy tak, jako kdyby byl štít v boji nesen pravou rukou.
. Určitou výhodou je to, že v době malování už byla heraldika „zažitá“ a byl běžný názor, že stejný erb vyjadřuje příslušnost ke stejnému rodu, což malíř také dodržoval. Zcela jistě svojí malbou zaznamenával konkrétní „vyprávění“ o posloupnosti a činech konkrétních osob a jeho malby měly hlavně zaručit správný a neměnný obsah při opakování tohoto „vyprávění“. Jsem tedy přesvědčen o tom, že malby obsahují mnoho různých detailů, které jsou pro zasvěcence jakýmisi mnemotechnickými pomůckami usnadňujícími ústní výklad, jako třeba vztahy mezi jednotlivými osobami, způsob předání vlády a tak podobně. Na štítech se může jednat o růžice a umba, která mohou mít na těchto konkrétních malbách i jiný, než heraldický význam, i když ani ten není dosud zcela jednoznačně určen. Přitom může jít třeba i o takové detaily, jestli umbo má nebo nemá zvýrazněný okraj nebo jestli má na hrotu kuličku a jestli jenom prostou a nebo ještě něčím ozdobenou.
. Kromě štítů mají zobrazené osoby ještě korouhve, takže je zde prostor i pro vexilologický rozbor, i když pochybuji, že by vexilologie mohla mít pro dané období dostatek podkladů pro nějaký určitější přínos. Osobně se přikláním k názoru, že korouhve jsou malovány hlavně jako vyjádření či znázornění rozsahu ovládaného území a možná i délky vlády nad ním. Zajímavý je třeba rozdíl v počtu a vybarvení pruhů jednotlivých korouhví a také různý počet bodů, jimiž jsou korouhve upevněny na žerď.
. Jednotlivé osoby byly původně jednoznačně určené titulačními páskami, které byly odstraněné pod záminkou, že jsou psané cyrilicí, tedy písmem „pohanským“. Ve skutečnosti tak byla zničena celá naše skutečná historie jenom proto, aby se dala nahradit přemyslovským podvrhem.
Takže v současné době se pro označování jednotlivých osob používá vzestupného arabského číslování pro osoby s pláštěm (1 až 18) a vzestupného římského číslování (I. až IX.) pro osoby bez pláště.
. Za celkem logický považuji názor, že osoby s pláštěm tvoří chronologickou galerii panovníků, vládnoucích na Moravě. O osobách bez pláště se čistě soukromě domnívám, že netvoří žádnou chronologickou řadu panovníků „někde“ vládnoucích, ale že je to spíš jenom jakýsi „výřad“ rodů vládnoucích okolním vévodstvím. Při té příležitosti opět upozorňuji na to, že v rozdílných státních útvarech se mohou vyskytovat úplně stejné erby, což byl zřejmě v období mandlovitých štítů s omezeným množstvím různých znamení zcela běžný případ. V boji také platilo, že na „stejný“ štít nepřítele se neútočí, protože se jedná o tzv. „spřízněnost erbem“. Při spojování státních útvarů do jediného byly „stejné“ erby vždycky nějak odlišeny, většinou změnou figury v klenotu, změnou tinktur a nebo zdvojením znamení.
. Fresky jsou k dispozici v akvarelech Mořice Trappa a ve fotografiích Romana Soukupa - ani jeden z těchto zdrojů ovšem nedává představu o původních barvách, které je potřeba si doplnit či převést do těch správných dle vlastního názoru a zkušeností. Tím chci upozornit na to, že někdo jiný může dojít i k jiným výsledkům než já.
. Číslování používám podle fotografií Romana Soukupa - akvarely Mořice Trappa používají číslování odlišné.
1
1
Poota 20.04.2017 22:19 Bydliště: Praha
9088
603
7592
Z účelu a vlastního smyslu heraldiky vyplývá, že erb určitého rodu musí být nutně stále stejný a neměnný - a přitom jsou naprosto běžné hodnověrné zmínky o tom, že rodina svůj erb pozměnila, že jí byl polepšen a nebo rozhojněn.
Není to rozhodně poprvé, kdy se setkáváme v heraldice s fakty navzájem se vylučujícími a při pokusu rozhodnout, které z nich "platí" nakonec zjišťujeme, že i přes tu protichůdnost platí kupodivu všechny. I zde se vyskytují dvě "vrstvy" heraldiky a také zde něco platí v jedné vrstvě a zbytek v té druhé.
Takže erb stálý, neměnný a pro daný rod jediný je erbem skutečným, používaným v boji. K tomuto erbu jsou vázána všechna práva, nároky i povinnosti daného rodu.
V situacích, kdy přesně tentýž erb právoplatně používá i jiný rod a nebo více rodů navzájem nespřízněných, nastává potřeba erby těchto rodů od sebe odlišit, což ovšem není možné změnou skutečného erbu, protože tím by zanikla všechna dosavadní práva daného rodu. Snadným řešením je změnit dosavadní způsob zobrazování dotyčného erbu. Jak jsem již zmínil, tak skutečný erb je možné zobrazit různými způsoby a přitom každé z těchto zobrazení svůj skutečný erb právoplatně zastupuje - a přitom způsob zobrazení lze celkem libovolně kdykoli měnit, ovšem stále je nutné zachovat vazbu na skutečný erb.
S postupem doby se skutečné erby přestávají používat rody či rodiny jsou reprezentované pouze zobrazeními erbů, které si nechávají "úředně" evidovat a potvrzovat prostřednictvím majestátů. Ty zpravidla obsahují "obraz" daného erbu, který nejčastěji vychází z rodem běžně používané pečeti. Slovní popis erbu bývá květnatý, leč nepříliš přesný a v případě popisu cizojazyčného zpravidla velice zmatený a obrazu jen málokdy odpovídající.
Vzhledem k tomu, že za samostatný erb jsou považována všechna rozličná zobrazení, vzniká dojem mnohem většího počtu samostatných erbů a rodů, než odpovídá skutečnosti a také je stále obtížnější zařadit rodinu podle jejího současného erbu do správného rodu či rozrodu.
0
1
Poota 20.04.2017 22:32 Bydliště: Praha
9088
603
7592
I když pro zobrazování erbů neplatila žádná pevná pravidla, s postupem času se ustálily jisté zvyklosti, kterými způsoby se co většinou znázorňovalo. Většinou ovšem znamenalo, že ne vždycky a ne jenom a pouze tak, ale že bylo možné použít naprosto rovnocenně i způsob jiný.
Jistých zákonitostí se v tomto systému lze dobrat při zpracovávání většího množství různých zobrazení prokazatelně téhož skutečného erbu, ale ani pak nelze něco tvrdit s naprostou jistotou. Některá zobrazení, zvláště ta starší z nich, jsou snadno "čitelná" a vedou celkem jednoznačně k jedinému skutečnému erbu. Jiná jsou ovšem nejednoznačná a mohou vést i až k několika různým skutečným erbům, takže jejich přínos je spíš hlavně v tom, které erby v žádném případě zobrazovat nemohou.
Redukce tinktur na pouhé dvě, tedy kov/stříbro a barvu/červenou sice na jednu stranu věc silně zjednodušilo, ovšem na druhou stranu vznikl problém takzvané "vlastní barvy" heroltského znamení a jemu odpovídající obecné figury. U skutečného erbu je totiž znamení pouze v jedné z obou tinktur a tak je buď kovové a nebo barevné. Figura je zpravidla v obou tinkturách, přičemž buď kov a nebo barva je tinkturou "hlavní" a tedy tinkturou znamení, kdežto druhá je "vedlejší" a je tinkturou štítu. Což vypadá celkem snadno pochopitelné a jednoduché, ovšem taková heraldika opravdu není.
U mandlovitých štítů byla většina znamení kovová, protože vznikala kladením kovových pruhů nebo pásů na kožený potah štítu. Figury v klenotu se v té době nepoužívaly, takže s tím nebyl žádný problém. Při přechodu na štíty trojhroté zůstávala situace celkem stejná, ovšem jenom dokud se stále ještě používal kožený potah štítu. S přechodem na kovový povrch trojhranného štítu se na něj začíná znamení malovat a často je jednodušší malovat původně kovové znamení barvou na kovový podklad štítu, než barvit celou plochu štítu a nechávat znamení kovové. Prakticky tak došlo k přehození obou tinktur a původně kovové znamení se stalo barevným, což se v ústním popisu řešilo tak, že se takovéto znamení popisovalo jako "zlaté". Důvodem k tomu bylo hlavně to, že většina znamení se vyskytovala jak v kovu, tak i v barvě, ale oba případy měly různá jména. U "zlatého" znamení tedy bylo jasné, že se jedná o tu "kovovou" variantu, a to i přes to, že je barevná. A aby to nebylo příliš jednoduché, tak některá znamení svoji "vlastní" tinkturu taky opravdu změnila a u jiných už dnes není jasné, která z obou použitých tinktur je pro danou figuru hlavní a která vedlejší.
Než se tedy pustím do zveřejňování Armorialu, pokusím se zde nastínit z jakých že předpokladů jsem vycházel při jeho vytváření. Tím může kdokoli kontrolovat můj postup a pokud s mými předpoklady nebude souhlasit, může samostatně dospět k nějakým jiným, které ho dovedou k odlišným a třeba i správnějším výsledkům.
0
2
Poota 23.04.2017 14:19 Bydliště: Praha
9088
603
7592
Delším tápáním jsem došel k přesvědčení, že klíčovým pro celou heraldiku jsou takzvané "vlastní barvy" jednotlivých obecných figur, na čemž se po určitých oklikách heraldika ustálila. Pojem "vlastní barva" figury je v pozdní heraldice vysvětlován jako barva, která co nejvěrněji napodobuje skutečnou barvu předmětu nebo živočicha, což je nesprávné a zavádí do heraldiky tinktury jako například "tělová", "našedlá", "plesnivá" a jiné podobné nesmysly, proti kterým nehodlám nijak horlit a přenechávám je celé dosavadní "heraldice erbů zobrazovaných či zpodobovaných".
Vlastní barvou figury je správně myšlena tinktura, ve které se dotyčná obecná figura v klenotu skutečného erbu používala. V období před používáním klenotů bylo základem erbu štítové znamení, které mělo stejný název jako pozdější klenot, takže pro jejich přesné rozlišení se pro znamení používalo upřesnění "heroltský". Takže třeba "lví tlapa" znamenala plasticky provedenou stříbrnou tlapu lva s červenými drápy připevněnou na přilbě - a "lví tlapa heroltská" znamenala červeno-stříbrně štípený štít se stříbrným břevnem nebo ležícím stříbrným pruhem v přední půli.
Jak jsem již zmínil, obecná figura do štítu nepatří a pokud se tam vyskytuje, pak se jedná o zpodobení skutečného erbu a figura "něco znázorňuje".
- Běžné je "barvení" pole ve kterém leží, což znamená že dotyčná část štítu má tutéž tinkturu, jako figura která nebo které v ní leží - pokrytá a nebo provázená znamení.
- Figura svým tvarem, částí, polohou nebo počtem naznačuje nebo evokuje heroltské znamení:
-- hlava zvířete nebo ptáka značí hlavu v jeho tinktuře
-- půl zvířete nebo ptáka značí horní nebo přední půli
-- orlice nebo sup značí často štípený štít
-- podlouhlé figury značí kůl, břevno nebo pruhy
-- dvě figury vedle sebe značí štípený nebo prutem štípený štít
-- dvě figury křižmo značí dělený štít, řidčeji též štípený
-- tři figury ve štítě značí rozdělený štít
2
0
Poota 23.04.2017 14:55 Bydliště: Praha
9088
603
7592
Vlastní barvy
Až sem šlo všechno celkem v poklidu a nepsal jsem nic tak příliš převratného, aby se to nedalo při troše dobré vůle jako celkem logické přijmout. Ovšem právě tady nejspíš "padne kosa na kámen", protože v dosavadních představách o heraldice hodlám vyorat brázdu "radlicí hluboko spuštěnou".
Nuže tedy s chutí do toho ...
- Zvířata čtvernohá jsou stříbrná!
Všechna a bez výjimky, takže i medvěd a kanec, a taky zubr, jelen a kamzík.
- Rohy, parohy, zuby a drápy jsou červené!
Což vyplývá logicky z toho, že se jedná o "zbroj" zvířat.
- Sup a páv jsou červení!
- Všichni ostatní ptáci jsou stříbrní!
Takže i kos, vrána a havran.
- Voda je stříbrná!
- Vodní zvířata a plazi jsou červení!
Takže i štika, sumec, rak, had, ještěrka, štír atd.
- Kovové předměty jsou stříbrné!
- Kovové předměty "zlaté" jsou červené!
- Dřevo je červené, může být i stříbrné!
- Lodyhy a listy jsou stříbrné nebo červené podle situace!
- Kameny jsou většinou červené!
Tento jakýsi základ doplním podrobněji u jednotlivých figur a znamení v Armorialu.