| Poota 06.11.2017 11:05 Bydliště: Praha
|
| E_man napsal(a): ... a co teď s tím udělat? |
Zasvěcenci používali veřejně přístupný text koncipovaný tak, aby dával smysl v několika rovinách.
Takže lidem zcela neznalým oznamoval nějakou naprosto běžnou a celkem nezajímavou pravdu, jak třeba že slunce vychází a zapadá.
Lidem částečně "vědoucím" ovšem tentýž text odhaloval ještě další smysl, jehož konkrétnost závisela na tom, jakého stupně "vědění" kdo dosáhl.
Pravý smysl mohl z textu odhalit jenom ten, kdo dosáhl v daném oboru nejvyššího "vědění" a nebo kdo byl "zasvěcen".
Víceznačnosti textu se dosahovalo tím, že se používalo různých jinotajů, obrazných rčení a také toho, že třeba pro ingredience nebo postupy se používaly názvy věcí či dějů naprosto běžných a majících zcela jiné obsahy.
Kdybych to měl nějak přiblížit dnešní době, tak by to byl třeba tento text: 2:3.pi.rxr.h což je jenom "přepis" jednoduchého vzorce pro výpočet objemu kulové výseče, tedy V=2/3R2h na což se dá celkem snadno přijít a tím taky "odhalit" smysl daného textu. Jenomže pro další stupně zasvěcení už "pi" použité ve "vzorci" nebude 3,14 jako Ludolfovo číslo, ale cokoli jiného. A stejně tak se bude měnit "rxr" na cokoli jiného než čtverec poloměru - i když na některých stupních zasvěcení se k němu může klidně vracet.
Dosažený stupeň "vědění" byl spojen i s úrovní morálních kvalit, jejíž výše byla pojistkou proti zneužití dané "věci". |
|